Visa endast rubriker

Spårvagnslinjen blir längre och längre

Först sa de borgerliga: Spårvagn till Tetra Pak. Nu säger de rödgröna: Spårvagn till Linero.

LUND. Spårvagnsdiskussionen i Lund handlade, tills det blev valrörelse, om sträckan järnvägsstationen till Brunnshög med en avstickare till ESS. Denna etapp skulle vara klar 2014.

Så kom i förra veckan det borgerliga utspelet om att förlänga söderut till Tetra Pak.

– Vi ser gärna den förlängningen, men vi går än längre i den andra ändan och förlänger till Linero och den nya bebyggelsen på Norränga öster om nuvarande Linero, säger oppositionsledaren Anders Almgren (S).

Årtalet ändras inte. 2014 gäller för hela sträckan. Kostnaden är 700 miljoner kronor.

– Det kan kommunen självklart inte själv klara. Men vi kan, till skillnad från de borgerliga finansiera, säger Mats Olsson (V).

Anders Almgren säger sig ha utfästelser från en rödgrön regering om pengar till spårvagn i Lund.

Spårvagnen är tänkt att fortsätta till Dalby och vara klar senast 2020.

– Vi väntar inte på att Simrishamnsbanan ska bli klar, säger Anders Almgren.

När de rödgröna presenterade sitt utspel om infrastrukturen blev det tummen ner för centrumutredningen.

– Den har havererat. Nu måste det till ett nytt sätt att tänka, säger Mats Olsson.

I den rödgröna utfästelsen heter det att centrum ska kunna nås med buss från alla stadsdelar. Löften om bussfritt på Klostergatan ges inte.

I stället handlar det om bussar som kör i lägre tempo, kanske bara i fem kilometer i timmen och som anpassar sig till de gående.

– Med mindre biltrafik blir det bättre plats för bussar, kommenterar Ulf Nymark (DV).

Rödgrönt löfte ges om att busstaxan inte höjs under kommande fyra år.

Centralstationen vill de rödgröna utveckla med mer handel och service samt för höghastighetståg. De snabba tågen ska inte gå Lund förbi.

– Man ska också kunna komma från stationen som vi vill ha till ett verkligt resecentrum, säger Emma Berginger (MP).

De fyra rödgröna partierna säger nej till mer extern handel.

– Handel ska finnas där människor bor och inte ute på åkrarna. De snedsprång Lund tagit på Nova och Mobilia får bli en läxa, säger Anders Almgren.