Visa endast rubriker

Alliansen oenig om bussarna

Det blir inte bussfritt på Klostergatan. Botulfsplatsen blir eventuellt kvar som busstorg. Av den storstilade centrumutredningen återstår inte mycket mer än en tumme. Enigheten i den borgerliga alliansen finns inte kvar.

LUND. Att utreda centrumtrafiken för att få färre bussar i centrum var ett av den borgerliga alliansens stora nummer efter valet för fyra år sedan. Med tekniska nämndens ordförande Tomas Avenborg (M) i spetsen sjösattes en utredning. Snart kom förslag där Botulfsplatsen var borta liksom busslinjerna på Klostergatan. Linjerna 2 och 4 skulle inte längre gå fram till centrum.

Vad som hänt sedan dess är beslut och överenskommelser med Skånetrafiken om att de gula regionbussarna ska bort från centrum. Men för de gröna stadsbussarna är läget i dag status quo. Inga beslut är fattade och nu diskuteras nya lösningar där flertalet bussar blir kvar.

Folkpartiet och Centern backar från kravet att Botulfsplatsen ska bort som busstorg. Kritiken har varit hård mot att inte alla linjer ska nå området kring Saluhallen och Mårtenstorget. I en insändare i söndagens Sydsvenskan sa Tove Klette (FP) och Lars V Andersson (C) nej till att ta bort Botulfsplatsen så länge det inte finns en bättre lösning.

– För äldre och funktionshindrade krävs att busslinjerna går fram till detta område. Kommer det inte fram någon annan bra lösning så måste Botulfsplatsen vara kvar, säger Tove Klette.

– Det är, säger Lars V Andersson, inte rimligt att begära att resenärerna ska gå den kilometer som det är mellan Clemenstorget och Saluhallen. Att byta buss är inte en bra lösning för äldre eller dem med barnvagn.

Att det handlar om en spricka i alliansen vill Lars V Andersson inte medge. Det gör inte heller Tomas Avenborg.

– Inga beslut är fattade. När det gäller Botulfsplatsen vill jag helst att den platsen utvecklas och används till annat än busstorg. Men också jag vill ha bussar fram till detta område. Just nu skisseras för andra lösningar så att alla linjer kan komma in i centrum. Också linjerna 2 och 4 ska trafikera området vid Saluhallen och Mårtenstorget, säger Avenborg.

Inför valet 2006 arbetade en stark lobbygrupp för at få bort alla bussar från Klostergatan. Bland andra Tomas Avenborg hakade på och talade om Klostergatan både som buss- och bilfri. Men så blir det inte, oavsett valutgång.

– Nu pågår ett arbete med en ny lösning för Klostergatan som ska ge de gående och uteserveringarna bättre plats. Gatan byggs om så att alla får plats. Stadsbussarna ska köra där men inga av de stora gula boggibussarna, säger Avenborg.

Hur många busslinjer som ska fortsätta köra på Klostergatan preciserar inte Avenborg, men nämner att det kan handla om tre linjer.

När den rödgröna oppositionen förra veckan presenterade sin trafikpolitik sågades centrumutredningen. Mats Olsson (V) och Ulf Nymark (DV) talade om att utredningen havererat och att det är dags att helt börja om.