Tis, 2010-05-04 07:32

Nästan 15 års nötande har slitit hårt på vägbeläggningen mellan Bollebygd och Borås.
Nu byts den ut och stundtals bildas långa köer på riksväg 40. Minst en vecka till får trafikanterna stå ut.
Det är snart 13 år sedan den färdiga motorvägen mellan Borås och Göteborg invigdes. Vissa delar av ytbeläggningen är äldre än så. Successivt byts ytskiktet ut.
I måndags i förra veckan drog Trafikverket igång med att byta slitlagret på sträckan mellan Bollebygd och Borås. Stundtals har det bildats långa köer till följd av vägarbetet.
– Det är första gången sedan vägen byggdes som vi byter ut ytskiktet på den här delen av vägen, säger Patrik Ahlqvist, projektledare Trafikverket drift.
Arbetet är sedan länge planerat och ungefär en vecka till beräknar Ahlqvist att arbetet kommer att pågå, om vädret håller i sig.
– Kommer det regn så drar det ut på tiden, säger han.
Den aktuella sträckan för vägarbetet är mellan Grönkullenmotet och mot Nabbamotet vid Ellos i riktning mot Borås. Under normala förhållanden läggs mellan tre och fyra kilometer ny beläggning om dagen. Motsatta sidan gjordes i ordning 2006.
– 10–15 år är en normal livslängd för ett slitlager på en väg med den här belastningen, säger Ahlqvist.
10 000 fordon varje dag
Ungefär 10?000 fordon trafikerar dagligen riksväg 40 vid Viared. Den gångna vintern har också gått hårt åt vägen på vissa ställen. Därför kommer en kortare sträcka på motsatta sidan också att åtgärdas i samband med det aktuella arbetet.