Visa endast rubriker

Turistbyrån kvar i kommunal regi

Turistbyrån flyttas. Men kommunen behåller greppet om marknadsföringen av Mark.

– Vi är inte beredda att lägga över marknadsföringen på näringslivet, säger kommunalrådet Pelle Pellby (s).

Som BT tidigare berättat har Minab, näringslivets paraplyorganisation i Mark, bett att få ta över marknadsföringen av Mark.

Hur det skulle ske är än så länge oklart. Minab saknar också kompetens för att marknadsföra kommunen. Enda beskedet från Minab är att det finns olika alternativ.

Lösningen skulle innebära att kommunen flyttar över sin budget för marknadsföringen – idag cirka en miljon kronor per år – till näringslivet.

Men nu säger kommunledningen nej till önskemålet.


–?I dag finns inga förutsättningar för det. Minab har ingen organisation för att ta hand om marknadsföringen fullt ut, säger Pelle Pellby.

Han pekar på att det är svårt att skilja marknadsföringen exempelvis till markborna från marknadsföringen till turister.

–?Ta boendet till exempel som riktar sig till både kommuninvånare och turister. Därför fungerar det inte att lägga över marknadsföringen

Istället är han öppen för att kommunen samarbetar med näringslivet i olika PR-åtgärder.

Däremot är det i stort sett klart att Turistbyrån flyttar in i kommunalhuset och slås ihop med kommunens växel och lokalbokning.

–?Idag har vi tre enheter som tar emot besökare och jag tror vi kan göra det bättre med en enda mottagning, säger Pellby.

Turistchefen Gunilla Malmén flyttas upp ett snäpp och kommer att arbeta med strategiska turistfrågor. Bland annat ska hon hjälpa mindre företag med turismutveckling.

Kommunen är också beredd att överlåta varumärket Tygriket till intresserade.

–?Främst de som arbetar med shopping idag och där är nog Svensk handel i Mark en lämplig part, säger Pelle Pellby.