Visa endast rubriker

Skolverket: Utbildning skapar snedfördelning

Mycket nöjda elever men problem med snedrekrytering.

Det visar Skolverkets första utvärdering av spetsutbildningarna. På Sven Eriksonsgymnasiet håller man med.

– Vi är väldigt nöjda med hur det har gått men man måste komma ihåg att vi egentligen har haft den här utbildningen i tio år och skillnaden är minimal sedan tidigare, säger Pär Sundbaum, rektor på Sven Eriksonsgymnasiet där man har en spetsutbildning på Entreprenörsprogrammet.

Skolverkets första utvärdering av försöket med spetsutbildningar visar att det skett en skev social rekrytering. Eleverna har oftast svensk bakgrund och kommer från en stabil ekonomisk miljö.

– Det kan vi se hos oss också. På entreprenörsprogrammet har det nästan uteslutande varit svenska flickor med höga betyg. Nu har vi dock möjlighet att påverka detta vilket är väldigt bra, säger Pär Sundbaum.

Varje enskild skola har rätt att ha andra intagningskriterier till spetsutbildningen än bara betyg.

– Vi har även intervjuer vilket ger oss en chans att ta in personer som kanske inte har högst betyg men som har en stark drivkraft och entreprenörsanda. Det är väldigt roligt att vi har kunnat göra det, säger Pär Sundbaum.

Runt om i landet syns även problem med riksrekryteringen. Pär Sundbaum har idéer för hur det ska kunna lösas.

– Jag tänker mig en liknande modell som för idrottsprogrammet där föreningar ställer upp och tar hand om elever. På entreprenörsprogrammet kan istället en kontakt med näringslivet hjälpa till på det viset.