Visa endast rubriker

Så ska linje 100 växa

15-minuterstrafik i rusningstid med tvåvåningsbussar direkt mellan Borås och Göteborg.

Det är några av de nyheter som storsatsningen på linje 100 kommer att innebära när det nya avtalet träder i kraft i december 2010.

I går gick Västtrafiks anbud ut på räkning hos trafikföretagen.

Linje 100, som redan i dag är en av de största inom hela Västtrafik kommer att växa än mer i betydelse när trafikavtalet börjar gälla.

Kollektivtrafiken mellan Borås och Göteborg har under flera år varit kritiserad för att inte räcka till och även för att vara osmidig, bland annat med krångliga tidtabeller som mixas mellan tåg och buss.

Västtrafik svarar nu resolut med att beställa en starkt ökad trafikvolym, och göra en rad andra förbättringar i systemet.

- Vi kommer att renodla trafiken, så att linje 100 blir en ren direktlinje utan stopp mellan Borås och Göteborg. Det handlar om minst kvartstrafik i rusningstid, och alla avgångar blir på fasta klockslag, berättar Andréas Almqvist, affärsområdeschef för Västtrafik Sjuhärad.

Just linje 100 får nya tvåvåningsbussar som också höjer kapaciteten, av liknande sort som i?dag finns i Östergötland. Ett alternativ med ledade bussar har förkastats eftersom man är tveksam om de ger tillräckligt hög komfort i hög fart.

En helt ny linje, nummer 101, startas också. Den kommer att gå mellan Borås och Göteborg, men via Bollebygd och med stopp på Landvetter flygplats nya motorvägshållplats. Vissa av dessa turer kommer även att starta och ankomma vid sjukhuset i Borås.

- Den här linjen får färre turer, den stora volymen av resande ligger i ändpunkterna. Men på det här sättet så slipper vi blanda dem. De bussar som gick in i Bollebygd undveks av de som skulle till Göteborg och så blev det ännu fullare på direktbussarna, påpekar Almqvist.

Upphandlingen av linje 100 ingår i ett större paket, där även det så kallade 900-stråket Ulricehamn-Tranemo, samt linje 300 Kind-Mark-Göteborg ligger. Den senare får en del förändringar. Styv tidtabell införs och turutbudet ökar. Framförallt är det resandet på delsträckan Kinna-Göteborg som vuxit starkt.

Om det blir nya bussar här är oklart. Entreprenörerna kan ha möjlighet att utnyttja bussar de redan har i sin flotta och som inte fallit för åldersstrecket.

Detaljerna i förfrågningsunderlaget om det nya avtalet är inte kända. Eftersom en så kallad förhandlingsupphandling genomförs är underlaget i sin helhet hemligstämplat. I oktober räknar Västtrafik med att kunna berätta om vem eller vilka som tagit hem avtalet.