Visa endast rubriker

Resenärer rasar efter tågstopp? blev strandsatta mitt i natten

De cirka 70 tågresenärerna blev mitt i natten strandsatta på ett mörkt och öde stationsområde i Herrljunga. Först efter närmare en timma kom bussen - och då fick många stå hela vägen till Borås.

X 2000-tåget mellan Stockholm och Göteborg blev, liksom fem andra tåg söderut och sex norrut, kraftigt försenat på fredagskvällen.

Strax efter klockan 18 på fredagen rasade en ledning ner på båda spåren vid Laxå och först efter fyra timmar kom tågtrafiken i gång igen vid 22-tiden.

Under tiden fick många av resenärerna stanna kvar inne på tågen. Det talades om att bussar skulle hämta upp, men det kom aldrig några bussar, i varje fall inte för resenärerna till Herrljunga.

När tåget väl kom i gång var beskedet att det väntade buss i Herrljunga då sista förbindelsen till Borås redan gått. Men i Herrljunga fanns ingen buss på plats.

– Vi var cirka 70 personer som stod i Herrljunga mitt i natten. Ilskan var stor och konduktören höll på att bli misshandlad, berättar en av resenärerna som skulle hem till Borås.

Beskedet resenärerna fick var att den buss som skulle stått där hade skickats hem. Efter nästan en timmas väntan kom så äntligen en buss. Men passagerarna var så många att en hel del av dem fick stå hela vägen till Borås.

Servicen var under all kritik, menar resenärer som var med. Både när tåget kom fram till Herrljunga, och under stoppet vid Laxå. SJ gjorde ingen ansats att bjuda på något och maten tog slut i cafeterian.

– Det blev besvärligt under fredagskvällen och många fick vänta väldigt länge, säger Dan Olofsson på SJ:s pressjour och beklagar att resenärerna i Herrljunga drabbades på det här sättet.

– Det är väldigt beklagligt att de fick vänta två gånger. Det var förberett med bussar men det var så många passagerare på tågen så bussarna räckte inte till och vi kunde inte få tag på fler. Fredagskvällar är det alltid svårt att få tag i lediga bussar eftersom många reser då.

Dan Olofsson säger att de som drabbades av förseningarna skall höra av sig till SJ:s kundtjänst så har de möjlighet att få ersättning och restidsgaranti.