Visa endast rubriker

Regionägt Västtrafik dyrt för Herrljunga

Fyra miljoner mer.
Så mycket kan kollektivtrafiken kosta Herrljunga i framtiden om Västtrafik blir regionägt.

Herrljunga kommun är en av 50 delägare i Västtrafik.

Från och med den 1 januari 2012 vill Västra Götalandsregionen bli ensam-ägare med motiveringen att länets invånare ska få likvärdig kollektivtrafik oavsett var man bor.

Men för Herrljungas del kan övertagandet bli kostsamt.

I nuläget betalar kommunen cirka två miljoner kronor till Västtrafik. Om regionen tar över som ensamägare, finansieras det genom en skatteväxling. Förslaget är att 39 öre och det motsvarar cirka sex miljoner kronor. Herrljunga känner sig tvingad att säga ja.

– Säger vi nej är risken att vi får stå för kollektivtrafiken själva, menar Birgitta Larsson, kommunalråd för (S).

Det är i nuläget oklart hur mycket mer Herrljungas nota för kollektivtrafiken kan gå på. Om man ser till Västtrafiks förslag, blir kostnadshöjningen fyra miljoner kronor.

– Det nationella skatteutjämningssystemet kan gå in och göra skillnaden mindre, tror kommunstyrelsens ordförande Kurt Hårsmar (C). Som det är nu är det otympligt med 50 delägare.

Herrljungas nota för kollektivtrafiken har varit svårbedömd i budgetsammanhang eftersom vi fått en reseräkning vart femte-sjätte år. Men jag ser inte att vi har några alternativ, anser Kurt Hårsmar.

Till saken hör att Herrljunga inte är särskilt nöjd med kollektivtrafiken. Parallellt med utredningen av Västtrafiks framtida ägande, pågår en sammanställning av kommunernas synpunkter på hur kollektivtrafiken bör utvecklas i framtiden.

– Vi vill ha tätare trafik på stambanan till Göteborg i form av halvtimmastrafik för att underlätta arbetspendling och bättre förbindelser mellan Borås, Herrljunga och Uddevalla, kräver Kurt Hårsmar.

Margaretha Yngvesson (C), tidigare kommunalråd i Herrljunga, sitter i Västtrafiks ägarråd. Hon tycker att fyra miljoner låter mycket, men medger att det först nästa år som prislappen kan fastställas.

– Med kostnadsutjämning ska det väl egentligen bli ett nollsummespel. De kommuner som får högre kostnader kan fördela kostnaderna på flera år.

Samtidigt är övertagandet nödvändigt.

– Vi står inför en stor utökning av trafiken och den kostnaden, på långt över en miljard, tar regionen.

Studier av kollektivtrafiken i Skåne, där regionen tagit över, har visat nöjdare kunder och bättre trafik, poängterar Margaretha Yngvesson.