Tis, 2009-07-07 13:41
Räddningstjänstens utredning om de fyra bussbränderna i Boråstorpet, Horred, Landvetter och Viskafors visar att det har varit brist på ordentliga släcksystem i bussarna.
– Alla dessa bränder vittnar om att det inte har fungerat, säger Räddningstjänstens utredare Lars-Erik Sandin.
Han är även kritisk till Haverikommissionen, som han anser inte utredde bränderna tillräckligt mycket, eftersom inga människor avled i bussbränderna.
– Det är ingen idé att göra en fin rapport efter att en tragedi har inträffat. Det är bättre att göra en innan i förebyggande syfte, säger Lars-Erik Sandin.
I tre av de fyra bussbränderna har branden startat i motorrummet. En av bussarna saknade dessutom helt ett fungerande släcksystem.
– Säkerhet måste få kosta. Det måste finnas ett släcksystem som snabbt indikerar att något är galet. Men det finns ingen efterfrågan från bussbolagen. De tänker inte på konsekvenserna, säger Lars-Erik Sandin.
Han pekar även på allvarliga brister i underhållet av bussarna.
– Underhållet är inte alls lika noga nu som det var förut. Bussarna går hårdare och får lätt förslitningsskador. Bilprovningen upptäcker en del, men långt i från allt. Därför är det viktigt att bussbolagen själva hittar felen.
Han menar också att det borde finnas lagar som reglerar bussarnas säkerhetsutrustning.
– Som det ser ut nu är det försäkringsbolagen som styr, säger Lars-Erik Sandin.