Visa endast rubriker

Projekt som skapar läslust

Individuella programmets läsprojekt har kretsat kring boken Grabben i kuvösen bredvid.

Igår fick eleverna besök av författaren Jonas Helgesson.

– Han verkar vara en jättehärlig kille. Så positiv, säger Therece Oskarsson, Felicia Bengtsson och Maja Claesson.

Alla i klassen har läst boken, som beskriver Jonas Helgessons liv som cp-skadad.

Han hade turen att få föräldrar som vägrade behandla honom som en skör porslinssak och peppade istället honom att hänga med på det som resten av familjen och kompisarna gjorde.

– Jag hade inte varit den jag är utan uppbackningen hemifrån. Jag fick en spark i baken och är tacksam för det idag, säger Jonas Helgesson.

Han arbetar som föreläsare, ståuppare, skribent och författare. Uppdragen på olika skolor tycker han är mycket givande.

– Jag försöker ge ungdomarna en tro på att de duger som de är, och att de ska fokusera på det de kan – istället för de de inte kan, säger han.

Helgessons humoristiska beskrivning av tillvaron har fångat eleverna på Individuella programmet.

– Många har tråkiga erfarenheter av skolan och läsning. Vissa känner motvilja mot att ens hålla i böcker, men nu fastnade alla för boken med en gång, säger svenskalärarna Jenny Jedenberg och Lena Heybroek.

Efter genomläsning har eleverna haft samtal i mindre grupper om bokens tema.

– Förhoppningen är att väcka intresset för fortsatt läsning. Vi har presenterat ett urval biografier om människoöden som eleverna kan gå vidare med, säger bibliotekarien Karin Liljenberg.

Biblioteket på Marks gymnasium är en av hundra som blev uttagna i en landsomfattande satsning (100 höjdare) på att öka läslusten.

– Det är första gången vi har ett läsprojekt på IV-programmet, och det känns väldigt angeläget att lyfta fram litteraturen just där, säger Karin Liljenberg.

Biblioteket fick ett anslag på 10 000 kronor till projektet. Det har bland annat använts till att köpa in ett varsitt exemplar av Grabben i kuvösen bredvid till IV-eleverna.