Visa endast rubriker

Olyckskorsningen byggs om till rondell

Olycksdrabbad och ålderdomlig. Men nu försvinner en av Borås farligaste korsningar.

Och bygget med den nya rondellen är redan påbörjat. Korsningen Alingsåsvägen-Norrby långgata, precis efter centralbron är mycket olycksdrabbad. Näst mest i Borås efter Annelundsmotet. Dessutom är signalsystemet gammalt och behöver bytas.

Men i stället för att lägga pengarna på ett nytt system skrotar kommunen korsningen och bygger om platsen till en rondell. Bygget är redan påbörjat.

Just nu arbetar man med att fylla upp gräsområdet nedanför bron för att få mer yta att bygga cirkulationsplatsen på.

Arbetet med själva rondellen sätter sedan igång efter semestern.

– Det finns många skäl till varför vi gör det här. Dels är det ingen bra lösning på platsen just nu, en rondell fungerar bättre. Det blir säkrare och dessutom bättre för miljön. Sedan får man passa på i lågkonjunktur, nu sätter vi ju folk i arbete, säger Micael Johansson - trafikingenjör vid gatukontoret.

Planerna på att bygga en rondell på platsen har funnits i omkring ett år. Nu kommer den att stå färdig redan före årsskiftet.

Kostnaden för att bygga rondellen beräknas hamna på 3,5 miljoner kronor. Hade man i stället bytt signalsystemet hade det kostat kommunen mellan 500 000 och en miljon.

Men avdelningschef Alf Iwarson anser att rondellen är en bättre lösning.

–Ja, det här kommer att fungera bättre, säger han.

Förutom rondellen vid centralen diskuteras ytterligare en i närheten. I korsningen Sven Eriksonsgatan-Lilla brogatan där det i dag finns en signalkorsning. Här har det också skett en del olyckor varför en rondell diskuteras på platsen.

– Det är inte helt klart ännu men planerna finns. Vi får se vad som händer framöver, säger Iwarson.