Visa endast rubriker

Morjhultsvägen ska bli säker

Nu bygger vägsamfälligheten i Morjhult bort en farlig sträcka på Morjhultsvägen. Statsbidrag möjliggör en ny vägsträckning som sparar en gammal allé.

Morjhultsvägen, mellan Morjhult och Töllsjö, passerar förbi många gårdar. Vid Morjhult Hulegärde, där vägen går igenom gården mellan boningshus och andra byggnader, är det smalt och riktigt dålig sikt. Dessutom svänger vägen av precis vid ett träd.

Att bredda vägen just där är uteslutet eftersom det växer en gammal allé på var sida av vägen. Länsstyrelsen har fastställt att gården är en bevaransvärd gårdsmiljö och man får inte ta ner allén. I stället har vägsamfälligheten valt en annan lösning.

– Vi drar vägen på andra sidan huset i skogspartiet, säger vägsamfällighetens ordförande Roland Andersson. Vi började planera detta för sju år sedan, men nu kan vi förverkliga det tack vare att vi fått statsbidrag.

Det handlar om Vägverkets medel för trafiksäkerhet och bärighet. Tillstånd av länsstyrelsens naturvårdsenhet fick samfälligheten redan för sju år sedan och nu har det förnyats.

Den nya vägsträckan är cirka 600 meter. För att bygga den måste man riva ett mindre fallfärdigt hus där vägen skall gå fram, men det huset har inte bedömts som bevaransvärt.

Vägverket har kostnadsberäknat vägbygget till en miljon kronor. Regeringen skjuter till 650?000 kronor, vägsamfälligheten har cirka 150?000 kronor i egna sparade medel att skjuta till och i övrigt kommer Bollebygds kommun att bidra med pengar.

Samfälligheten kommer förstås inte att bygga vägen själv, utan arbetet har lagts ut på entreprenad. Fraktkedjan kommer att bygga vägen, inklusive allt från att flytta fårstängsel till själva vägbygget. Arbetet beräknas vara klart den sista oktober i år.

Roland Andersson har varit ordförande i 28 år och detta är det andra vägprojekt som genomförs under hans tid. Det förra projektet gällde ombyggnad av utfarten vid Henå.

– Det är skönt att äntligen få åtgärda den här problemsträckan, säger han. Här går minst en bil med timmer per dag och flera andra transporter, för att inte tala om alla privatbilar till de 56 åretrunthushåll som finns här. Detta behövs verkligen.