Visa endast rubriker

Mejeri prisat för samarbete

På Gäsene mejeri duggar utmärkelserna tätt.
Senast för Årets kooperativ i Sjuhärad. Och nu är man nominerad till Årets turistprofil.

I våras öppnade Gäsene mejeri sina portar för besökare under Mejeriets dag. Och de strömmade till, minst sagt. Men även till vardags tar man emot busslaster med besökare som guidas i ysteriet, provar ost, fikar och köper med godsaker hem.

För den satsningen har nu Gäsene mejeri nominerats till Årets turistprofil.

– Mejeriets dag är en medveten satsning för oss att göra oss mer kända. Våra ägare, lantbrukarna, ska vara förebilder och levande reklampelare, säger vd Marcus Jansson.

I helgen mottog han dessutom utmärkelsen Årets kooperativ i Sjuhärad och står inför möjligheten att vinna riksfinalen senare i höst.

– Det är fantastiskt kul att ett gammalt företag uppmärksammas. Vi är ett traditionellt kooperativ som drivs i den andan.

Vilka är Gäsene mejeris framgångsfaktorer?

– Vi gör en bra produkt som gör att bönderna som levererar mjölken är stolta över företaget, sammanfattar Marcus Jansson.

Gäsene mejeri grundades redan 1931 och har idag 56 ägare, varav 47 är mjölkleverantörer. Den lokala anknytningen är viktig.

– Det är roligt för lantbrukarna att träffa kunderna. Under Mörlanda marknad till helgen säljer de ost och så är butiken öppen, tipsar Marcus Jansson.