Visa endast rubriker

Lång väg för bättre bro

När Vägverket byter ut bron över Nolån vid Henå blir vägen mellan Töllsjö och Bollebygd flera mil längre – och sämre.

Töllsjöbornas enda väg till Bollebygd blir över Kvarnholmen–Sandared.

Under byggtiden är planen att leda om trafiken via det vägnät som redan finns. Töllsjöbor som vill komma till Bollebygd får ta den usla vägen mellan Töllsjövägen och Sandared via Kvarnholmen för att sedan köra via Hultafors/Olsfors till Bollebygd. För resor till Göteborg finns även alternativet att köra via Alingsås.

För dem som bor i Henå eller Morjhult blir det ännu mer opraktiskt, eftersom bron ligger mellan deras utfart till Töllsjövägen (väg 1758) och Bollebygd.

– Det finns ingen alternativ väg. Det enda som står till buds är privata småvägar, säger Rune Kennborn i Töllsjö.

– För mig som företagare inom städbranschen blir det enorma omvägar till kunderna. Även om jag planerar om rutterna blir det långa körsträckor, säger David Brorsson i Morjhult.

De påpekar att även kommunala verksamheter drabbas. Skolskjutsen får köra via Kvarnholmen, liksom hemtjänsten. Och för räddningstjänsten är det förödande.

– Töllsjö har bara ett brandvärn som ansvarar för den inledande brandbekämpningen i väntan på räddningstjänsten i Bollebygd. Under ombyggnaden går det snabbare att skicka en bil från Borås via Hedared, säger Rune Kennborn.

Vägverket har inte för avsikt att ordna en förbifart under byggtiden utan kommer att förlita sig på befintliga vägar. Bollebygds kommunchef Lennie Johansson säger att det skapar problem för kommunen, men man har bara yttrat sig över miljöpåverkan.

– Vi kan inte motivera kostnaden för en tillfällig bro med tanke på byggtid och trafikflöde. Däremot har vi gjort vad vi kan för att korta byggtiden, genom att bland annat välja en prefabricerad halvbåge som monteras på rörbron, säger Fredrik Olsson på Vägverket som är projektledare för ombyggnaden

Årsmedeldygnstrafiken på väg 1758 är 627 fordon per dygn, varav sju procent är tung trafik, alltså i genomsnitt 44 lastbilar per dygn.

– Vi är absolut inte emot att betongbron byts ut mot en stålbro, säger Rune Kennborn. Den är i dåligt skick. Men Vägverket måste tänka om och ordna en tillfällig bro under tiden.

Sista dagen att yttra sig till miljödomstolen i ärendet är nu på söndag, den 15 mars. Om inget uppkommer tills dess kan Vägverket börja planera ombyggnaden.