Visa endast rubriker

Krav kvarstår på fortsatt vägbygge

En bra väg gynnar Herrljunga – bygg ut 181:an hela vägen mellan Bråttensby och Falköping.
I går tog folkpartistiska nätverket Förväg tag i kravet.

Nina Larsson, ledamot för FP i trafikutskottet, fick äran att klippa det blågula bandet för att inviga vägsträckan mellan Vårgårda och Bråttensby. Men resten av väg 181 måste också rustas upp.

– Det är en tungt trafikerad väg, konstaterar Annika Carp, FP-politiker från Falköping och drivande i nätverket Förväg och får medhåll av Alf Sanfridsson, åkeriägare med 23 bilar.

– Det är bedrövligt att det är nio kilometer kvar 23 år efter att de började bygga om vägen. Mitt budskap till de som bestämmer är att inte glömma de mindre orterna. Alla vägpengar kan inte gå till E20.

Nina Larsson försäkrar att man ska tänka mer i stråk och se till all transport på vägar, såväl pendling som godsfrakt.

– Det krävs en mer enhetlig planering av infrastrukturen. Bra vägar betyder mycket för hur en bygd utvecklas.

FP-kollegan Anita Brodén, bördig från Herrljunga, känner väl till väg 181.

– Den kräver samarbete mellan kommunerna, företagare, region och stat.

Henry Grönberg, ordförande i Företagarna i Falköping, säger att det som hittills har gjorts på väg 181 är ett lyft.

– Men det krävs mer. Vi har tung industri, som Volvo i Floby, som behöver vägen.

Per Florén, näringslivsutvecklare i Herrljunga, berättar om företag vars produkter skadas i transporten på vägar av dålig kvalitet. Andra talar om att även andra vägar måste förbättras.

– Med tanke på Ljungs industrier och samhällsfunktioner bör Vägverket titta på förbättringar av anslutningsvägar till väg 183, föreslår Björn Krupke på Guldsmedsgårdens plantskola.

På samma linje är Alf Sanfridsson:

– Jag vet inte hur många backspeglar som gått i Södra Björke där vägen är smal och det inte går att mötas. Vi är tvingade att köra på dåliga vägar, vi har inget val, säger han bedrövat.