Visa endast rubriker

Kommunen satsar halv miljonpå lansering av Änglagård

”Inspelning pågår” – i sommar skyltar kommunen för Änglagård 3 till en kostnad av en halv miljon skattekronor.

Kommunstyrelsen öppnar plånboken och avsätter en halv miljon att stödja Änglagård 3 och marknadsföra Ulricehamn i samarbete med Colin Nutleys produktionsbolag Sweetwater.

För de pengarna får Ulricehamn en förhandsvisning av filmen Änglagård – tredje gången gillt veckan innan premiären i Stockholm. I fem år får kommunen använda Änglagård i marknadsföring och trycksaker. Och snart dyker skylten ”Filminspelning pågår” längs med R40.

Roland Karlsson, kommunalråd för (C) tycker att överenskommelsen är väl investerade pengar.

– Det känns inte särskilt riskabelt med tanke på hur väl de två andra filmerna har gått.

Tanken är att tydligare koppla Ulricehamn till Änglagård.

– Filmerna är populära men få vet att de spelas in här i bygden. Det vill vi tydliggöra genom att skylta längs med R40 så att alla som reser där, ser det.

Redan har man tittat på vilken uppmärksamhet filmen hittills rönt i massmedia.

– Det är svårt att räkna marknadsföringsvärdet innan man sett effekterna men att köpa motsvarande utrymme i media hade blivit betydligt dyrare, menar Roland Karlsson och nämner artiklar i kvällspressen som exempel på publicitet.

200 000 kronor går till Nuab som övertagit ansvaret för turism.

Där hoppas man att kunna utnyttja Änglagård i marknadsföring, bland annat en Änglagårdstur i stil med guideturen Gårdarna runt sjön.