Tis, 2010-06-29 12:35
”Inspelning pågår” – i sommar skyltar kommunen för Änglagård 3 till en kostnad av en halv miljon skattekronor.
Kommunstyrelsen öppnar plånboken och avsätter en halv miljon att stödja Änglagård 3 och marknadsföra Ulricehamn i samarbete med Colin Nutleys produktionsbolag Sweetwater.
För de pengarna får Ulricehamn en förhandsvisning av filmen Änglagård – tredje gången gillt veckan innan premiären i Stockholm. I fem år får kommunen använda Änglagård i marknadsföring och trycksaker. Och snart dyker skylten ”Filminspelning pågår” längs med R40.
Roland Karlsson, kommunalråd för (C) tycker att överenskommelsen är väl investerade pengar.
– Det känns inte särskilt riskabelt med tanke på hur väl de två andra filmerna har gått.
Tanken är att tydligare koppla Ulricehamn till Änglagård.
– Filmerna är populära men få vet att de spelas in här i bygden. Det vill vi tydliggöra genom att skylta längs med R40 så att alla som reser där, ser det.
Redan har man tittat på vilken uppmärksamhet filmen hittills rönt i massmedia.
– Det är svårt att räkna marknadsföringsvärdet innan man sett effekterna men att köpa motsvarande utrymme i media hade blivit betydligt dyrare, menar Roland Karlsson och nämner artiklar i kvällspressen som exempel på publicitet.
200 000 kronor går till Nuab som övertagit ansvaret för turism.
Där hoppas man att kunna utnyttja Änglagård i marknadsföring, bland annat en Änglagårdstur i stil med guideturen Gårdarna runt sjön.