Visa endast rubriker

Kom inte med på 100-bussen

De köpte biljetter redan på eftermiddagen för att försäkra sig om att de kom med 100-bussen från Göteborg till Borås klockan 22.35 i fredags kväll.
Trots det blev Anneli Nilsson och hennes väninna strandsatta med fyra små barn när bussen var full och ingen ersättningsbuss kom.

De två väninnorna och deras barn hade en trevlig eftermiddag och kväll på Liseberg dit de åkt för att fira skolstarten.
När de åkte, köpte de också biljetter till resan hem för att försäkra sig om att de skulle komma hem som planerat.
– Men när bussen kom, stack chauffören ut huvudet och sade att bussen var full och att vi inte kunde åka med.
Någon ersättningsbuss skulle inte komma och enligt chauffören hade de haft samma problem hela veckan på 100-bussen, berättar Anneli Nilsson.
I en timma fick mammorna med sina fyra små trötta, gråtande och kalla barn vänta på nästa tåg mot Borås. Anneli Nilsson är kritisk mot Västtrafik för att man lämnade sina resenärer, som i förväg betalat för resan, i sticket.
– När vi köpte biljetten till 22.35-bussen ingick vi ett avtal med Västtrafik om att åka just den resan mot en kostnad som vi betalade, säger hon och menar att om det är ett känt återkommande problem med fulla bussar, borde man inte heller få köpa biljetter i förväg till resan.
Vid Västtrafik vill pressjour Ingela Schönning inte kommentera det specifika ärendet, utan ber BT återkomma på måndag, men säger att man alltid har rätt att använda resegarantin om Västtrafik felat.

Fotnot: Resegarantin ger rätt till kompensation eller ersättning, till exempel för taxiresa. Det maximala ersättningsbeloppet är 300 kronor per tillfälle.