Visa endast rubriker

KO-kritik mot distanshandelsföretag

Sju distanshandelsföretag i Borås och ett i Bollebygd får kritik av Konsumentverket (KO).

Kritiken gäller hur företaget följer reglerna för ångerrätt och reklamationer vid köp över nätet.

Sammanlagt 124 företag i Sverige ingick i KO:s undersökning och 119 av dessa fick någon form av kritik mot hur de följer reglerna.

- Det skiljer mycket i hur stora överträdelserna är, men samtliga 119 företag har någon brist gällande hur de följer lagarna, säger Cecilia Norlander, jurist vid Konsumentverket.

Boråsföretagen som fick kritik var Åshild, Ateljé Margaretha, Cellbes, Ellos, Enjoy, Haléns och Hööks. Dessutom Homeshop i Bollebygd.

KO:s kritik handlar exempelvis om oskäliga undantag från ångerrätten på 14 dagar som att kunden inte får öppna förpackningen till att kunder måste fylla i ett formulär eller agera på ett särskilt sätt för att reklamera en vara. Företagen kan inte heller friskriva sig från transportskador utan har ansvaret hela vägen fram till kunden.