Visa endast rubriker

Högtryck på gummiverkstäderna

Det krävs ofta övertidsarbete för att tillmötesgå kundernas krav att snabbt få monterat vinterdäck när frosthalkan är svår under morgontimmarna.

– Vi får jobba fram till nio i kväll, det är starkt tryck från våra kunder att snabbt få skifta från sommar till vinterdäck. Många frågar om vad man ska ha för däck vintertid. Min uppfattning är att dubbade däck är allra bäst, jag har som gummihandlare fått pröva olika sorters däck i vinterväglag och då vinner alltid dubbat, säger Lars Olsson, innehavare av First Stop i Borås..

I dag monterar vi 80 procent dubbat och 20 procent odubbat. Men jag hoppas att vi på sikt får en situation med 50–50 procent. Många bilister åker aldrig ut på vägar där det är ett måste att ha dubbat, många klarar sig med odubbat.

Ett bekymmer är att det är så delade meningar mellan myndigheterna och motorjournalisterna, det är nästa ett ordkrig om vilket som är bäst att ha på vintern dubbat eller odubbat. Konsumenterna blir därför ganska villrådiga.

En av kunderna var Lena Tornander som åker mycket minibuss i sitt arbete. Nu måste hon välja nya vinterdäck.

– Jag kom hit till gummiverkstaden för att få råd, jag är själv rådvill. I mitt jobb besöker jag bland annat Stockholm. Där är det dubbförbud på Hornsgatan efter 1 januari, hur skall jag göra? Någon detaljinformation har jag ännu inte fått om dubbförbudet i vår huvudstad, säger hon.

För gummiarbetarna på First stopp är det just nu högtryck, det bli övertidsarbete fram till nio i kväll för att klara av alla kunders hjulbyten.

– Sådan här tryck är det ända fram till början av december, säger Lars Olsson, däckhandlare.