Visa endast rubriker

Fel på AC:n två gånger - bilköpare fick rätt hos ARN

En bilköpare i Herrljunga får rätt i Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, mot en bilhandlare angående en AC som varit trasig två gånger.

Sommaren 2008 köpte en Herrljungabo en Ford Mondeo -02 av Lidköpings Biltjänst.

Efter 100 mil upptäckte köparen att bilens AC inte fungerade, men trots att firman vid köpet uppgett att AC:n inte ingick i garantin rekommenderade ARN att firman skulle stå för reparationen. Motiveringen var att säljaren inte kunde göra något undantag från garantin, eftersom det bryter mot konsumentköplagen.

Firman följde beslutet och lät en verkstad reparera felet. Men sommaren 2009 upptäckte köparen återigen att AC:n inte fungerade. Säljaren vägrade att stå för en ny reparation eftersom man ansåg att det handade om ett nytt fel som uppstått tretton månader efter köpet och därför inte omfattades av garantin.

ARN ger dock bilköparen rätt även denna gång och konstaterar att det är "övervägande sannolikt" att det handlar om samma fel som första gången och att bilfirman därför är ansvarig. ARN rekommenderar därför att Lidköpings Biltjänst betalar 7 500 kronor till Herrljungabon som kompensation för reparationen.