Visa endast rubriker

Farligast luft vid Annelundsmotet

Den sämsta luften i Borås finns runt Annelundsmotet. Vägtrafiken har överlägset störst betydelse när bovarna bakom luftföroreningar ska hittas.

I gårdagens BT skrev vi om undersökningen på lavar som tydligt visade att något hänt med luften i Borås. Trots kontinuerliga mätningar sedan 1988 vet man inte exakt vad förändringarna beror på. Den stora boven bakom luftföroreningar är dock tveklöst vägtrafiken.

– Skulle vi ta bort alla andra utsläppskällor från beräkningarna av utsläppen så skulle det nästan inte göra någon skillnad, säger Sture Larsson-Jones, miljöinspektör i Borås stad.

På taket till Åhléns-huset står en apparat som skickar en kompakt ljusstråle rakt genom Borås luft. 417 meter bort, på taket till fullmäktigehuset, står en mottagare som tar emot ljuset och känner av mängden av svaveldioxid, ozon, kvävedioxid, bensen, p-xylen och toluen.

– Borås klarar miljökvalitetsnormen men vi är ändå den skitigaste staden i länet, säger Sture och påpekar att det är Borås geografiska läge som ställer till det.

I Borås mäter man även partiklar i luften. Sture Larsson-Jones säger att trots bättre partikelfilter på bilar och industrier så finns det mycket farliga partiklar i dag.

– Det är de små partiklarna som är problemet. De större fastnar i filter eller i halsen men det är de små som är farliga och dras ner i lungorna och sedan ut i blodet.

Dieselbilar släpper ut många små partiklar. Mätningar av luften och beräkningar av utsläpp är nödvändiga när industrier ska planeras. I dag finns Borås energis högsta skorsten nästan mitt i staden vilket kan tyckas konstigt.

– Det är dock den bästa positionen för den. På vind­sidan om skorstenen blir staden ren från utsläpp och på andra sidan blåses utsläppen iväg. På grund av höjden så hinner inte den förorenade luften ner till marken utan dumpas flera mil bort. Skulle vi ha skorstenen i utkanten av staden så skulle vi få mer utsläpp i Borås, säger Sture.

Även planering av trafik har stor betydelse för luftens kvalité.

– Att Bäckekogsleden byggts och att Alingsåsvägen stängts av för tung trafik har en mycket stor betydelse för utsläppen. Skulle man dessutom leda bort trafiken från Norrbyleden så skulle utsläppen halveras i det området, säger Sture.