Visa endast rubriker

Förskolebarn lär om livet

Med Hjärtestunder och andra EQ-metoder förmedlar Odensgårdens förskola livskunskap till barnen.

Odensgårdens personal har länge arbetat aktivt med EQ (emotionell intelligens).

Anna-Karin Hansson på avdelningen Blåsippan kom i kontakt med materialet "Hjärtestunder – livskunskap i förskolan” och spred idén vidare bland pedagogerna på de andra avdelningarna.

– Den bygger på att barnen känner igen och uttrycker sina känslor, säger hon. Om de under sina första fem år möts av respekt kan ingen ta det ifrån dem sedan.

Viktigt ta barn på allvar


Margareta Albrecht på Smörblomman säger att det är viktigt att barnen tas på allvar och ser varandras olikheter och likheter.

– I vår barngrupp blev det mycket diskussion när vi pratade om regler, säger Maria Nilsson på Violen. Speciellt trafikregler och varför de finns.

Det är likadant i livet. Regler behövs för att det skall fungera smidigt mellan oss människor.

Hemligheter


Smörblomman pratade hemligheter och spelade en pjäs om att inte föra kompisens hemligheter vidare.

– Boken tar även upp ämnen som inte är så lätta att prata om, som hur barn blir till och varför pappor inte kan ha barn i magen, säger Anna-Karin Hansson.

I går hade hon Hjärtestund med Jonathan Andersson, Kajsa Källman, Lisa Lönn, Maya Lambert, Filippa Persson, Wilma Larsson Hvit och Anton Petersson. Dagens ämne var mod, vad är det?

– Det är när man vågar göra något, svarade Filippa Persson.

Mod prövades


Barnen fick visa prov på mod genom att fiska upp frågekort och svara inför kamraterna på allt från vilket gosedjur de hade till när de blir arga eller glada. Kajsa Källman fick frågan om gosedjuret och tyckte att hennes fråga var lätt, medan Lisa Lönn tyckte att flera frågor var svåra. Jonathan Andersson var lite nervös för att svara.

Efter det fick barnen göra ett kompisnät. Man har ett garnnystan och det första barnet tar tag i garnänden. Sedan rullar man nystanet till en kompis och säger något bra om kompisen. Nystanet rullas vidare tills alla i gruppen har fått det. När det är klart trasslas garnet ihop.

– Så kan det också vara, säger Anna-Karin Hansson. Ibland trasslar det sig när man är med kompisar.

Barnen gör övningarna i mindre grupper för att känna sig trygga. Då kommer även de som inte är så framåt till tals. Ämnen från torsdagens Hjärtestund pratar barnen vidare om hela veckan.