Visa endast rubriker

Efter 22 år ? nu är vägkampen över

Det tog 22 år, men nu får grusvägen mellan Gesebol och Töllsjövägen äntligen ny beläggning.

När Gesebols byalag bildades 1986 var vägkommittén en av de första kommittéer som bildades – och vägen ut till Töllsjövägen det första objektet.

Det har varit många samtal med Vägverket genom åren. Vid ett tillfälle skulle byalaget samla in pengar själva för att medfinansiera vägförbättringen, men fick inte ihop tillräckligt mycket.

Nu har Vägverket fått loss en summa pengar och Morgan Wester, projektansvarig på Vägverket region Väst, kom att tänka på Gesebol.

– Det här har jag förstått att ni stridit för länge, sade han vid ett möte i Gesebols bygdegård i går kväll. Nu fanns det pengar över till bärighetsarbeten. Då sade jag att jag vet precis var vi kan lägga pengarna.

Han möttes av högljutt bifall från nästan 30 personer som hade kommit till bygdegården för att höra om planeringen och lämna synpunkter på hur man kan lösa vissa delsträckor där det är mer problem än på andra. Entreprenören Lennart Nylund på Svevia (tidigare Vägverket produktion) och byggledare Tommy Knappe fanns med för att svara på frågor.

Redan har en del arbeten gjorts med vägtrummor och andra extra åtgärder, så nu är vägen förberedd för beläggningsarbetet.

– Detta har vi väntat på, säger både byalagets ordförande Jan Smith och vägkommitténs Kjell-Åke Eriksson. Vi är väldigt glada.

Morgan Wester säger att man fått pengar till ny beläggning på den del av vägen som är grusväg, men det är inte omöjligt att de räcker till en del åtgärder av skador på den asfalterade delen. Bland annat nämndes en vägtrumma vid infarten till Geskeby där vägen ständigt sjunker.

Däremot blir det inga arbeten med att räta upp vägen eller ändra sträckningen.

– Det skulle kräva en arbetsplan och då hade det tagit år, säger Morgan Wester.

Arbetena börjar efter förstamajhelgen och Gesebolsborna får räkna med en del besvär över sommaren. Först körs det ut beläggningsmaterial i ett cirka tio centimeter tjockt lager, sedan körs en fräsmaskin som fräser cirka 20 centimeter djupt så att det blandas med nuvarande beläggning. Därefter får det vila över semestern innan det packas till.

– Det blir ingen motorväg, säger Morgan Wester. Men vägen blir mycket bättre än i dag.