Visa endast rubriker

"Det var fullständigt kaos"

Solsemestern i Spanien fick ett mardrömsslut.

Barnen i familjen Plotzki/Waldeyer fick flyga hem utan föräldrar – och bagage.

– Det var fullständigt kaos, säger pappa Andreas Plotzki.

Efter tre veckor i den spanska solen var det dags för familjen att åka hem till Sverige. Planet skulle lyfta från Girona klockan 8.35 på lördagsförmiddagen, och gaten stängde därför 8.05.

– Vi var på plats för att checka in redan före klockan sju på morgonen, men redan då var det kaosartat, säger Andreas Plotzki.

Flygbolaget Ryanair hade flera olika plan som skulle lyfta – alla med olika destinationer. Trots det var det enligt Plotzki endast tre köer för incheckning.

– Man kunde stå i vilken kö man ville, oavsett vilken flight man skulle med. Det var 40-metersköer, och alla som hade för mycket vikt i väskan fick stå kvar i kön och packa om sina väskor, så att ingen annan kunde checka in under tiden, säger han.

Enligt Plotzki kom han fram till incheckningen en minut innan gaten skulle stänga.

– Jag rullade fram mina väskor och lade fram boardingcarden, men hon som satt där sa att det var för sent. Sedan ignorerade hon mig. Vi fick i alla fall veta att det fanns en "kassa" för snabb-incheckning, men när vi kom dit var det samma besked, att vi var för sent ute, säger Andreas Plotzki och suckar.

– Det var omkring tio sällskap, varav två från Sverige, som upplevde samma som vi. Men personalen på flygplatsen var så arroganta, de ignorerade oss.

Familjen fick åtminstone ett förslag från Ryanair:

– Vi kunde få åka hem, om vi gjorde oss av med allt bagage. Det gick inte ens att mot en avgift få hem bagaget senare. Om vi skulle följa med behövde vi slänga allt, berättar Andreas.

Han kollade snabbt om det fanns några andra plan inom kort, och bara minuter senare var det bestämt att han, tillsammans med sambon Kerstin, skulle stanna kvar i Spanien med allt bagage, medan döttrarna Michelle, 14, och Sharon, 18, samt den senares pojkvän Filip, skulle åka hem.

– Vi fick stanna och ta ett flyg två dagar senare. Med hotellövernattningar, hyrbil, uppehälle, nya flygbiljetter och avgift för extra bagage kostade de dagarna 7 000 kronor, plus en dagsinkomst på jobbet.

Han har inte några stora förhoppningar om att få tillbaka pengar från Ryanair.

– Man har ju hört om många som blivit dåligt behandlade av det företaget. Att klaga kan dra ut på tiden, för de påstår att de är överhopade av fall efter allt med vulkanen på Island i våras. Jag tror inte att jag får några kronor tillbaka, säger Andreas Plotzki.

BT sökte i går Ryanair för en kommentar – dock förgäves.