Visa endast rubriker

Design hittade hem till Gällstad

Bästa designen vinner. Ett nytt ungt företag som mixar lek och jobb har sett dagens ljus i klassiska konfektionsorten Gällstad.

I den tusen kvadratmeter gamla textilfabriken har Jonas Ivarsson hittat hem. Efter att ha jobbat som konsult inom grafisk design och konceptutveckling i Jönköping, har han nu slagit sig ihop med Lager 157:s grundare Stefan Palm och Niklas Bergh.

Plork är play och work hopslaget – lek och jobb. Leken består i att bjuda in etablerade och amatörformgivare att tolka olika teman. Jobbet är att välja bästa grafiska designen och få den i produktion.

– Man kan säga att vi är ett designkollektiv, ett nätverk som vem som helst får vara med i antingen som designer eller bara för att titta och rösta, beskriver Jonas Ivarsson.

Strax under 200 formgivare har hittills gått med. Två designtävlingar har avgjorts. Den senaste gick ut på att göra en bild som tolkar känslan av sin hemstad.

– Rösterna från de övriga medlemmarna ger oss i juryn en vägledning men vi tittar mest på bärbarheten och produktionsmöjligheten. Vinnande bild trycks på t-shirt i ekobomull i Turkiet.

Att döma av bidragen som kommit in hittills, kan en t-shirt varieras hur mycket som helst. Men Jonas Ivarsson är öppen för att saluföra fler produkter framöver.

– Vi vill inte låsa in oss i t-shirtfacket utan utöka med flera textila produkter och hitta företag för andra produkter. Kanske porslin.

Den grafiska designer som vinner, får 280 euro i ersättning och exponering av sitt namn.

– När försäljningen kommit igång mer, i nuläget producerar vi 300 t-shirts per tryck, ska vi införa en provisionsmodell.

Formgivarna intygar när de laddar upp sin design på hemsidan, att den är deras egen. Rättigheterna skrivs temporärt över till Plork till dess att vinnare koras.

– Man kan säga att de sätter bidraget i deposition hos oss under tävlingstiden.

Tröjorna säljs via egna hemsidan, men Plork är öppet för återförsäljare. Jonas Ivarsson söker även externa designuppdrag.

– På så sätt kan företag få en stor mängd förslag istället för enbart ett.

Via Plork kan nya formgivare få respons från mer erfarna. Man kan likna processen vid demokratiserad design – Jonas Ivarsson tilltalas av den beskrivningen.

– En gång om året skulle man bjuda in till vernissage med alla tröjor på en Hall of Fame och göra ett event av det här i fabriken. Det vore schysst.