Visa endast rubriker

De räknar i lekfull miljö

Matte, inte ett dugg tråkigt längre, i alla fall inte på Horsbyskolan. Där invigdes i går ett nytt matterum.

– Det är roligt att man kan använda sakerna, säger Astrid Palmborg i klass 6A.

Och tillägger förnumstigt:

– Det är bra lärande, det har Daniels mamma sagt.



I går invigdes ett fantasifullt och spännande rum, bara för matematik. Över ingången står det Kairo och färggranna, egyptiska motiv med pyramider är målade på väggarna.

– Matematiken har ju en del av sitt ursprung från mellanöstern och Bagdad, säger Heléne Stenquist, en av de fem lärare som tagit initiativet till det lekfulla men ändå allvarsamma rummet.



Övriga är Elisabeth Gordon, Anita Backman, Camilla Ström och Marie-Louise Arvidsson.

– Det här är inget lekrum utan ett rum för matematiskt tänkande, säger Camilla.



Efter en fördjupningskurs i matematik för lärarna, växte intresset att arbeta med matematik på ett mer praktiskt sätt. Inspirationen kommer från Navet i Borås och hela skolan har hjälpt till. Man har fått pengar från statens läsa-skriva-räkna satsning och många frivilliga timmar har lagts ned.

– Det har tagit ett och ett halvt år att färdigställa. Vi har sytt själva och mattan köpte vi för 30 kronor, säger Elisabeth.



I det tidigare uppehållsrummet hänger klockor som visar tiden runt om i världen. Fyra olika rum i rummet har skapats genom luftiga gardiner och i hjärtat finns en affär med leksakspengar, våg och kassaapparat.

– Man har upptäckt att barn har fått förändrad kunskap om matte och en förståelse för olika sätt att räkna, också små barn kan lära sig, säger lärarna.



Genom olika spel, gåtor, byggklossar, miniräknare med mera blir det lustfyllt med matematik och meningen är att barnen inte ska sitta med huvudena över sina räkneböcker utan prata om och sätta ord på matematik.

I fortsättningen kommer rummet ofta att vara bokat i samband med mattelektioner. Och nuförtiden vill eleverna inget hellre än ha mattelektion.