Visa endast rubriker

Cancerkoll på Borås sjukhus

Flera anställda på neonatalavdelningen på sjukhuset i Borås har drabbats av cancer de senaste tio åren.

Nu ska byggnaden som de arbetar i undersökas för att se om det kan ge en förklaring till sjukdomsfallen, uppger Sveriges Radio Sjuhärad.

De första fallen rapporterades 1992, men enligt Ing-Britt Johansson, avdelningschef har de flesta insjuknat under de senaste tio åren.

Tidigare undersökningar har gällt bland annat den tekniska utrustningen på avdelningen, men där har inget hittats. Sammanlagt har ett tiotal cancerfall konstaterats sedan 1992. Två av de anställda har avlidit.