Visa endast rubriker

Brandbilsparad i Ulricehamnroade både gammal och ung

Publiken gjorde stora ögon när kortegen passerade hamnområdet.

Det blänkte och sken om all röd lack och välpolerad mässing när veteranbrandbilar från Skåne till Norrbotten paraderade i Ulricehamn igår.

Men juryns pris för mest tidstrogna ekipage gick till ett mer luggslitet fordon med en oemotståndlig historia - brandbilen som släckte Norrskensflamman.

Ulricehamn

Gårdagens veteranbrandbilsrally avslutade Ulricehamns kommuns och räddningstjänstens brand- och säkerhetsdagar med start på torsdagen.

Medan de första dagarna ägnades åt allvar och nutid, blev det så igår final i nostalgins och motorromantikens tecken.

Svenska Brandhistoriska Sällskapets årliga rally såg till att det blev högsta möjliga karat på upplevelserna. Gammal som unga gjorde stora ögon när den 38 fordon långa kortegen äntrade hamnområdet, med snart 100 år gamla ”Änglagårdsbilen” som anförare.

Se, det var ett skådespel. Ålderdomliga sirener pep och tjöt, klockor klämtade och högtidliga brandsoldater i hjälmar och tjocka rockar satt uppsträckta på stegbilarnas långsoffor. Ett par knubbiga gräddvita 50-talsambulanser bröt av i allt det röda.

- Det var sannerligen ingen lätt uppgift vi fått, vilka härliga fordon, sa juryns ordförande när han presenterade de fyra som tagits ut till final.

Medan rallydeltagarna bjöds på lunch, underhölls publiken med mässingsmusik och fick provsitta de gamla utryckningsfordonen.

Veteranföreningarna från räddningstjänsterna i Borås, Ulricehamn och Mark fanns förstås med och tävlade, men priset gick den här gången till en långväga gäst: en Hansa-Lloyd av 1923 års modell, ägd av Luleå Brandkårsveteraner.

Detta fordon var mer patinerat än många andra tävlingsexemplar, och hade till och med kvar sin kantstötta förbandslåda i original.

- Den var Luleå stads första brandbil, berättar Olle ”Svarten” Olsson som var mycket glad över segern.

Själv började han som brandman 1952 i Luleå, tolv år efter Hansalloydens sista uppdrag, som inte var vilket som helst. I mars 1940 kallades den ut för att släcka branden på tidningen Norrskensflammans redaktion, dock utan lycka.

Denna anlagda brand utgör det största politiska terrordådet i Sverige under 1900-talet med fem dödsoffer.

- Den stod i tre dygn med motorn igång och drev pumparna, ingen trodde den skulle hålla, säger Olle Olsson stolt.