Visa endast rubriker

Blomlådor sänkte inte hastigheten

De trafiksäkerhetshöjande blomlådorna fick motsatt effekt när inte reglernas följdes.

– De sköttes inte som det var tänkt och ställdes lite hur som helst, säger Christina Sjökvist Persson på Herrljunga kommun.

Med lånet följer också att man tecknar ett avtal och förbinder sig att följa regler om att placera lådorna ett visst antal meter från korsningar och vägkanter.

Men flera av lådorna har placerats lite som den som lånat den har velat – och det har gjort gatan mer trafikfarlig, konstaterar miljö- och gatuingenjör Christina Sjökvist Persson.

– De har ställt dem lite som de själva har velat och det är få lådor som det faktiskt varit blommor i. Placeringen av blomlådorna har gjort att det blivit problem att parkera bilar, trångt och trafikfarligt.

Nu tittar kommunen på andra alternativ. Ett som Christina Sjökvist Persson nämner, kallar hon flyttbara trafiköar.

– Det är en betongfot med metallfundament och en skylt.

Men det låter trist – blommor är ju vackra?

– Ja, men hur snyggt är det med en tom blomlåda?

Dessutom har blomlådorna varit dyra. Runt 5 000 kronor per par. Varje år har ett tiotal ställts ut. Till det kommer kostnaden för utkörning och hämtning.

Kommunen har även förbjudit privata lösningar.

– Man kan inte ställa ut något i gatan som inte är godkänt och skyltat. Det följer ett stort ansvar med det man placerar ut. Händer det en olycka, så är det allvarligt.

Christina Sjökvist Persson ställer hoppet till en pågående trafiköversyn i samarbete med NTF.

– Den ska presenteras i höst och kan förhoppningsvis leda till mer permanenta löningar på villagatorna. Man kan även ringa och sätta upp sig på listan för att låna kommunens flyttbara hastighetsskylt för att uppmärksamma bilförarna på hur fort de kör.