Visa endast rubriker

Bilmålvaktens skuld: 11 235 354 kr

En ökänd bilmålvakt i Borås som nyligen försattes i konkurs har över elva miljoner kronor i skulder för obetalda trafikförsäkringar.

Genom konkurser försöker man komma åt landets tio mest skuldsatta fordonsägare, men de kan inte hindras att äga bilar.

–Lagar borde ses över. Det är inte rimligt att en privatperson kan stå för hundratals bilar utan att ta sitt ansvar, anser chefsjuristen Susanne Svanholm på trafikförsäkringsföreningen.

En Malmöbo är landets värsting, med drygt 50 miljoner kronor i skuld.

BT har tidigare berättat om den 43-årige boråsaren som är tungt kriminellt belastad. Han anses vara bilmålvakt, någon som på pappret är ägare så att andra inte behöver skylta med att de har bil eller bekymra sig om p-böter, försäkringar och annat.

43-åringen försattes i personlig konkurs efter en ansökan från trafikförsäkringsföreningen som gällde drygt 300 000 kronor.

Konkursen gällde endast krav som varit aktuella den senaste tiden. Men totalt är boråsaren skyldig 11 235 354 kronor för obetalda trafikförsäkringar och han är den sjätte mest skuldsatte i landet.

Bilar måste vara trafikförsäkrade och trafikförsäkringsföreningen kräver en avgift på 100 kronor per dag om de är oförsäkrade, eller 200 kronor för mc.

Men målvakter kan äga hundratals fordon och brukar strunta i kravbrev och förelägganden från kronofogden. Då kan skulder snabbt växa till enorma belopp.

– Vi har försökt med krav och utmätningar. Men för ett år sedan insåg vi att något annat måste göras och därför har vi ansökt om konkurs för de tio värsta, säger Susanne Svanholm.

Boråsaren, med obetalda premier för 283 fordon, åkte med i det svepet.

Trots skulder och personlig konkurs kan han inte hindras från att äga bilar. Och målvakternas bilar kan inte tas i beslag eller som säkerhet för obetalda försäkringar.

Det är sådana regler Susanne Svanholm vill ändra.

Vågar du hoppas på pengar från boråsaren?

– Om konkursförvaltaren får tag i bilar och säljer dem så skulle det kunna ge lite utdelning.

Susanne Svanholm tror på den nya taktiken, att sätta värstingarna i konkurs:

– En man har redan avregistrerat alla bilar och någon har gått med på avbetalningsplan.

Oförsäkrade bilar vållar varje år skador för cirka 500 miljoner kronor. Med avgifterna för oförsäkrade bilar försöker man täcka skadorna.