Visa endast rubriker

Betygen sjönk i gymnasiet

Elever från Bollebygd som gick ut grundskolan 2005–2006 sänkte sina betyg i gymnasiet. Nu satsar Bollebygdsskolan på bättre mål- och bedömningsarbete.

När Skolverket inspekterade skolorna i Bollebygd förra året fick skolorna generellt bra omdöme, men det fanns en del problem i betygsättningen.

Skillnaden mellan flickors och pojkars betyg är anmärkningsvärd. Föräldrar har påpekat att elever med höga betyg i år 9 behövde stödundervisning i gymnasiet. Skolverket anser att det behövs jämförelser med andra kommuner eftersom Bollebygdsskolan 7–9 är kommunens enda betygsättande enhet.

Betygen i gymnasiet sjönk jämfört med både avgångsbetygen i nian och de nationella proven, men låg närmare de nationella proven i svenska, engelska och matematik.

På uppdrag av barn- och utbildningsförvaltningen gjorde Peter Nordenson, praktikant från förvaltningshögskolan, en uppföljning av betyg år 9, nationella prov och gymnasiebetyg år 1 för elever som slutat grundskolan 2005–2007 och började på gymnasieskolor i Borås eller Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke.

2005 och 2006 hade elever i Bollebygd ovanligt hög andel MVG, men 2007 låg de på en mer generell nivå.

I gymnasiet sänkte Bollebygdseleverna sina betyg med 15–22 poäng. Vid en kontroll mot det beräknade meritvärdet (Salsa) stämde det nationella provet och gymnasiebetyget bättre med Salsa än slutbetyget gjorde. Även elever som gick ut 2007 sänkte sina betyg, men inte lika mycket. Dessutom ökade den årskullen andelen MVG i gymnasiet.

– Höga betyg behöver inte vara ett fel, säger barn- och utbildningsförvaltningens utvecklingsledare Lisa Wikström. Men vi ville veta hur betygen sätts. Alla betygsättande enheter måste diskutera om de ligger rätt. Kriterierna är inte glasklara.

Hon säger att det redan pågår ett arbete med mål- och bedömningskriterier, men då alla lärare i år 7–9 fick ta del av rapporten uppstod ändå många diskussioner.

– Vi har 100–120 elever och det är för litet underlag för bra statistik. Avgångsbetygen varierar mellan årskurserna. Vi kan ha haft ovanligt bra årskurser 2005–2006, säger Eva Brandt, rektor på Bollebygdsskolan 7–9.

Hon säger att skolan arbetar med att ta fram en betygsmatris. Lärarna skall veta hur de uttrycker sig för att ge enhetliga omdömen och betyg. Det pågår även ett arbete riktat speciellt mot lärare i samhällsorienterande ämnen om hur man sätter rätt betyg.