Visa endast rubriker

Barnen lär med nallar

Nu vet Bollebygdsskolans ettor i Asken och Boken det mesta om sina nallar och andra kramdjur. Hela veckan har klasserna haft nalletema.

När BT hälsar på är det matematik som gäller hos Boken och svenska hos Asken. Eleverna är blandade i båda klassrummen så att barn från Asken och barn från Boken arbetar tillsammans. Deras lärare poängterar att oavsett vad de hinner åstadkomma under veckan så har de i alla fall fått lära sig att arbeta tillsammans.

I matten har eleverna fått mäta sina nallar åt alla håll: hur långa de är, hur tjocka de är, vad de väger och så vidare. De har även fått göra stapeldiagram där de visar hur många nallar som är vita, bruna eller någon annan färg och hur många som har ett helt annat kramdjur.

I svenskan får de skriva en bok om sin nalle där de berättar hur den är. I idrott har de lekt Pojken och björnen. En dos naturkunskap har de fått då de lärt om vilka sorters björnar det finns och vad de äter. Alla skolämnen är inblandade på något sätt.

David Lantz har haft sin nalle Teddy sedan han var fyra år. Kompisen Oliver Bergkvist har haft sin Lennart sedan han var väldigt liten. De konstaterar att trots att Lennart är större så är avståndet mellan öronen lika stort på deras två nallar.

Ludvig Münzing har en nalle som heter Oliver, precis som kompisen Oliver Bergkvist gör. Det tycker han är ganska kul. Nallen Oliver väger lika mycket som ett sockerpaket.

Aoife Hjelm hade ingen nalle så hon fick ta med sig sin gosetiger Tigi.

- Han har växt från 17 centimeter till 19, säger hon.

Hon berättar i sin bok att Tigi äter säl och vildkanin och att han kan tvättas, men troligen inte blir lika fin då. I går kväll skulle hon läsa för Tigi ur boken om Tigi, så han får veta allt om sig själv.