Visa endast rubriker

Alterkvist bil följer inte ARN-beslut

En missnöjd kund fick rätt i Allmänna reklamationsnämnden, ARN, mot bilfirman Alterkvist Lundberg Bil i Viskafors, men företaget struntar i att följa beslutet.

En Filipstadsbo lade 20 000 kronor i handpenning på en Mazda B2500 av årsmodell 2001. Priset på bilen var 70 000 kronor och säljaren lovade i telefon att bilen var i mycket gott skick.

När köpare fick se bilen i verkligheten ansåg han att bilen var i betydligt sämre skick än han ansåg sig ha fått löfte om. Dessutom hade bilen andra däck än de som hade suttit på när bilen besiktigades.

Kunde fullföljde därför inte köpet och företaget vägrade betala tillbaka handpenningen.

Ärendet hamnade därför hos ARN som slog fast att kunden enligt konsumentköpslagen har rätt att avbeställa varan innan den har levererats. Säljaren har i så fall inte rätt att kräva betalning. Däremot har säljaren rätt att kräva betalt för omkostnader i samband med avbeställningen, men bilfirman har inte bevisat att den hade några sådana utgifter, enligt ARN.

Därför rekommenderade ARN i sitt beslut från mitten av juli att företaget ska betala tillbaka handpenningen, men en myndighetens uppföljning visar att företaget har struntat i det.

"De har inte hört av sig och jag har inte lyckats få tag i någon att prata med på företaget", skriver den lottlöse kunden till ARN. En företrädare för Alterkvist Lundberg Bil har bara gett ARN det korta svaret att företaget inte har följt beslutet, men inte lämnat några närmare förklaringar,