Visa endast rubriker

84-åriga Ivi tar strid mot telefonbolaget

Trots sitt synhandikapp, har 84-åriga Ivi Nilsson örnkoll på telefonräkningen.

Hon måste, eftersom hon debiteras för samtal från sitt eget nummer – till sin egen telefon.

På de tre månader som gått sedan Ivi Nilsson, 84 år, bytte telefonoperatör till det portugisiska Universal Telecom, har hon debiterats för 65 felaktiga telefonsamtal. De är mellan någon minut till 26 minuter långa och det märkliga är, att de går till hennes eget telefonnummer.

Men Ivi Nilsson har ingen anledning att ringa sig själv.

– På julafton vet jag med säkerhet att jag satt i taxin på väg hemifrån när ett av samtalen ska ha ringts, säger hon tvärsäkert. Och dörren var låst, så ingen kan ha använt min telefon.

Den 14 december ska tre samtal i rad ha ringts, samtliga exakt 4,18 minuter långa. Samtalen har inletts med en sekunds mellanrum, alltså redan innan det föregående har avslutats.

– Det är något fiffel med det. Jag känner mig lurad. Även om samtalen inte är dyra, så blir det en del när man räknar samman dem.

Flera gånger har Ivi Nilsson vänt sig till Universal Telecoms kundtjänst i Stockholm. Företaget förnekar att något fel skulle ligga bakom debiteringarna. Dess förklaring är att Ivi Nilsson själv knappat in en vidarekoppling som gör att hon debiteras för samtal till sig själv.

– Det vet jag med säkerhet att jag inte har gjort och har bett dem kontrollera och ta bort den vidarekopplingen om den existerar. Men i februari fick jag en ny räkning med samma fel och fick samma förklaring.

För några år sedan utsågs Universal Telecom till den sämsta telefonoperatören ur kundsynpunkt av Konsumentverket, som företaget legat i strid med flera gånger.

BT talade i går med företaget som lovade att besvara frågor via e-post.

Ivi Nilsson själv har tröttnat på Universal Telecom.

– Så snart bindningstiden har gått ut, tänker jag byta. De tror väl att jag är en gammal käring som bor på äldreboende och som inte kollar så nog och därmed går att lura. Men där hade de fel.