Visa endast rubriker

Tio meter höga lågor när rishög tog eld

Brandkårerna i Mönsterås och Ålem fick i lördags ett tufft jobb med att släcka en stor, brinnande rishög i närheten av Tålebo.

Rishögen, som var 50-75 meter lång, hade legat intill en traktorväg sedan förra sommaren i väntan på flisning. Av hittills okänd anledning fattade rishögen eld i lördags.
- När vi kom till brandplatsen möttes vi av tio meter höga lågor, berättar jourhavande räddningsledaren Per Löfström.
Brandkårerna i både Ålem och Mönsterås sattes in för att bekämpa branden och hindra den från att sprida sig. Dessutom fick en tankbil från Fliseryd köras i skytteltrafik med vatten till släckningsarbetet.
Räddningstjänsten i Mönsterås hade personal kvar på brandplatsen hela natten till söndagen.