Visa endast rubriker

Tågresenärer strandsatta i över fyra timmar

Ett 50-tal tågresenärer fick vänta i över fyra timmar på att få ta sig vidare från Emmaboda till Nybro på lördagskvällen. Informationen från SJ var under tiden minst sagt bristfällig, menar Nybrobon Carina Akinder, en av resenärerna.

– Det var katastrofalt! Och när det väl kom information så var den motsägelsefull, säger hon.
Tågstrulet inträffade på lördagen. Carina Akinder hade på lördagsmorgonen åkt till Nässjö för ett heldagsmöte. Det var i samband med hemresan som problemen började. Första avresan var försenad med knappt en timme.
– Det var inget vi reagerade på, förseningar kan ju inträffa, menar Carina Akinder.
Via Alvesta kom tåget fram till Emmaboda 16.45. Där blev det tvärstopp. Första beskedet var att anslutningståget var försenat. Nästa besked handlade om att tåget som stod på spåret bredvid skulle ta resenärerna till Nybro och Kalmar. Efter påstigning fick de veta att anslutningståget hade havererat mellan Nybro och Emmaboda och skulle bärgas. Under tiden bjöds resenärerna på kaffe.
Nästa besked berättade att de skulle hämtas med buss, oklart när. När den väl kom visade det sig vara en direktbuss till Kalmar, utan uppehåll i Nybro. Och tåget som de satt i skulle istället gå mot Göteborg.
Mellan 40 och 50 personer stod samlade på perrongen och väntade på ytterligare besked om ersättningsbuss. Men något sådant besked kom inte.
Carina Akinder och en kollega till henne blev hämtade av Carinas sambo vid 19.30-tiden på kvällen. Enligt tågbiljetten skulle de ha varit i Nybro 15.45.
– När vi åkte stod det fortfarande 20-25 personer kvar på perrongen. Irritationen var ganska stor, kan man säga. Visst, det är klart att det kan uppstå strul och förseningar, men det som är så uppseendeväckande är den oerhörda informationsbristen. Det skapade bara en väldig massa förvirring. Så här i efterhand tycker jag att det är skamligt att behandla sina resenärer på det här sättet, berättar Carina Akinder.