Visa endast rubriker

Snart snabbare resa till Köpenhamn

Den som åker tåg till Kastrup/Köpenhamn får i december tio minuter kortare resväg.

Citytunneln förkortar restiden genom Malmö.

Citytunneln genom Malmö invigs den 4 december, drygt fem år efter att första spadtaget togs. För resenärerna innebär det en tidsvinst eftersom tågen passerar under Malmö. Bromsklossen på Malmö C, där tågen i dag byter riktning, försvinner och lokföraren slipper köra tåget runt stan.

– Vi är väldigt nöjda, det är ett jättelyft, säger chefsstrateg Mats Améen på Skånetrafiken.

Det är två parallella, sex kilometer långa tunnlar som byggts under Malmö, kostnaden är beräknad till 8,565 miljarder kronor i 2001 års penningvärde. Två nya stationer i Malmö har också byggts, Triangeln i centrala Malmö som ligger ett stenkast från Skånes universitetssjukhus och Malmöoperan. Från stationen i Hyllie når man Malmö Arena och ett större shoppingcenter.

– Nu når man lättare hjärtat av Malmö, Malmö C ligger i ena kanten av centrum. Den som ska till sjukhuset måste idag åka buss i 20 minuter, nu blir det snarare att ta sig upp för en trappa, säger Mats Améen.

Minskar risken för förseningar tack vare tunneln?


– Det är svårt att säga. Det som kan minska risken är att vi slipper strulet med att byta riktning på tågen, men å andra sidan försvinner den tidsmarginal som vi har i Malmö. Om ett tåg är sent från Danmark riskerar förseningen fortsätta genom Sverige, säger Mats Améen.

Han poängterar att det är mycket avancerade tekniska system i tunnlarna och säkerhetskrav för utrymning att ta hänsyn till.

– Men tunneln var färdig i tid och provkörningar pågår.

Den 12 december ändras tidtabellen och resenärerna kommer då att få en snabbare resa till Kastrup och Köpenhamn.