Visa endast rubriker

Ovisst vad som orsakade truckolycka på ITT

Före den 1 mars vill Arbetsmiljöverket ha svar på vad ITT Water & Wasterwater gjort med anledning av de brister som uppmärksammades vid en truckolycka på företaget.

Vid olyckan, som ägde rum utomhus, kastades föraren ur trucken och fick lindriga skador. Trucken svängde plötsligt till höger varvid föraren, som inte använde bälte, kastades ur trucken. Trucken körs utan dörr på vänster sida.
Efter att föraren kastats ur fortsatte trucken, fortfarande med stort rattutslag, ett par varv åt höger utan att köra på föraren som låg på marken. Därefter stannade den av sig själv.
Trucken har dubbla styrsystem. Dels en vanlig ratt och dels en miniratt, som aktiveras med en knapp placerad på vänster armstöd.
Som en följd av olyckan har ITT beslutat att bälte ska användas generellt utom när det kan innebära en ökad risk för truckföraren.
Vad som orsakade olyckan är ovisst, men enligt Arbetsmiljöverket har troligen miniratten aktiverats av misstag och påverkat styrningen trots att armstödet varit uppfällt.
Företaget uppmanas nu att undersöka om konstruktionen kan ändras så att miniratten inte aktiveras av misstag och så att den inte förblir eller kan bli aktiverad när armstödet är i uppfällt läge.
ITT måste också ta ställning till hur och var miniratten får användas, exempelvis vid hög hastighet, körning utomhus och körning där underlaget är ojämnt.