Visa endast rubriker

OKG säger upp Saabkontrakt

Myndigheterna kräver att OKG:s skalskydd ska uppdateras omgående. Men från leverantören Saab kommer inga produkter.

– Nu vågar vi inte vänta längre. Det är vi som hängs om inte skalskyddet är klart i tid, säger OKG:s informationschef Anders Österberg.

I mars 2008 tecknade OKG och försvarskon­cernen Saab kontrakt om att Saab skulle ansvara för uppbyggnaden av det nya skalskyddet.

Ordern var värd knappa 400 miljoner kronor.

– Vi var mycket nöjda när kontraktet tecknades och var övertygade om att Saab var betydligt bättre än vi på att bygga vårt skalskydd, förklarar Anders Österberg.

Varför har ni ändrat er?


– Myndigheterna är, med all rätt, mycket noga med att vi uppfyller kvalitetskraven och vi hade förväntat oss punktlighet av Saab.

– Men gång på gång har det blivit förseningar och nu har vi tvingats ansöka om dispens. Om vi inte får den kan det dömas ut vite, säger Anders Österberg.

Hur ska ni göra nu?


– Vi kommer använda företagets egen kompetens och se till att bli klara så snart som möjligt.

Om det finns tillräcklig kompetens på OKG, varför anlitades Saab då?


– Vi trodde de var bra på detta, men vi har tvingats konstatera att vi hade fel.

Anders Österberg säger att det är många olika delar av skalskyddet som helt enkelt inte levererats.

– Bland annat är det ­övervakningsutrustning, datorplattform och avbrottsfri kraft som vi ännu är utan. Det är inte i sig ett hot mot säker­heten, men det är helt oaccep­tabelt att vi kan drabbas av vite för att Saab inte levererar.

Vad händer nu?


– Det är både dyrbart och krångligt att bryta ett kontrakt, men vi vågade helt enkelt inte ha kvar Saab som totalentreprenör.

Nu får våra respektive jurister försöka lösa situationen, säger Anders Österberg.

Från Saab håller man med om att deras leveranser inte har fungerat.

– Vi beklagar verkligen att OKG inte är nöjda. Det är inga fel på våra system, de har i sig fungerat tillfredställande.

– Problemet är att vi underskattat komplexi­teten att vara totalentre­prenör för det här projektet. Därför har inte resultatet blivit som vi önskat, säger Anna Lindh på Saab:s pressavdelning.

– Vi hoppas att vi kommer fram till en snabb lösning som båda kan vara nöjda med, sägert Anna Lindh.