Visa endast rubriker

Oenighet om tågstopp

Ett framtida tågstopp i Vissefjärda går stick i stäv i en utredning från 2009 som Blekingetrafiken beställt om banan: bolaget vill korta restiden mellan Emmaboda och Karlskrona. Till hösten ska politiker från Småland, Blekinge och Skåne diskutera det nya pendlingsnätets nya stopp och ta beslut om att köpa in tio tågset från Skånetrafiken.

– Mötesspår kommer det att bli i Vissefjärda. Men om tågen ska stanna där eller inte är en politisk fråga som kommer behandlas till hösten, säger Karl-Johan Bodell, vd Kalmar länstrafik.
En upprustning av järnvägen mellan Emmaboda och Karlskrona kommer att genomföras 2011-2013. I en utredning från 2009 sammanställd av Trivector Traffic på uppdrag av Blekingetrafiken tror man att resandevolymen ska öka från dagens 170 000 till 600 000 år 2040. Blekingetrafiken prioriterar snabba restider mellan orterna därför vill bolaget slopa stoppet i Holmsjö. Idag tar det 43 minuter att åka tåg mellan Emmaboda och Karlskrona. Får Blekingetrafiken som de vill kortas restiden till 33 minuter.
– Jag vill inte ta ställning till om Vissefjärda ska få tågstopp eller inte just nu, säger Sven-Åke Svensson, styrelseordförande Blekingetrafiken.
Ulf Nilsson, styrelseordförande i Kalmar länstrafik, berättar att man i styrelsen aldrig diskuterat något tågstopp i Vissefjärda på några möten.
– Vi har haft en dialog med politiker i Blekinge och Kronoberg om att starta ett nytt pendlingssystem mellan Kalmar, Växjö och Karlskrona. I oktober tror vi att vi kan komma överrens om att köpa in Skånetrafikens tio X11-set. En realistisk start för det nya systemet är 2012-2013, säger Ulf Nilsson.
De stationer som är på tal om att ingå i det nya systemet är bland annat Smedby och Örsjö. Öresundstågen mellan Köpenhamn och Kalmar är inte aktuella att stanna på några nya stationer. Markus Lund, politisk representant i Kalmar länstrafik, säger att länstrafiksoperatörerna har visioner om att knyta samman hela Småland.
– Tanken är att göra en trafikcirkel mellan Kalmar, Växjö, Karlskrona och Jönköping. Där är vi inte än men pendlingsmöjligheterna kommer att förbättras avsevärt inom en snar framtid, säger Markus Lund.