Visa endast rubriker

Ny skatt kan kosta Södra 55 miljoner

Oron inom åkeribranschen och skogsindustrin är stor inför vad som ska hända om en ny kilometerskatt för lastbilar införs.

Enligt beräkningar skulle den nya skatten innebära cirka 700 000 kronor i ökade kostnader per år för ett åkeri med tre lastbilar.

De ökade kostnaderna för åkeriföretagen måste tas ut hos kunden.

För Södra skulle det innebära en merkostnad på 55 miljoner kronor per år.

– Vi anlitar ett 60-tal åkerier som kan komma att drabbas hårt, säger transportledaren Magnus Krantz som på onsdagen informerade riksdagsmannen Anders Åkesson (C) och lokala Centerpolitikerna Roland Åkesson och Ann Petersson om läget vid ett besök på Södra Timber Mönsterås.



De rödgröna partierna vill införa en kilometerskatt på i genomsnitt 14 kronor milen på lastbilstransporter.

På så sätt vill man tvinga åkerierna att bli mer effektiva, minska slitaget på vägarna och utsläppen i miljön.

Skatteintäkterna vill man satsa på infrastrukturen.

Men skatten får motsatt effekt menar åkerier, skogsindustrin och allianspartier.

I värsta fall kan det leda till ökad arbetslöshet då företag inte har råd att ha kvar anställda, och även högre konsumentpriser.

– Enskilda åkeriföretag riskerar en skattesmäll på kanske upp emot två miljoner kronor om året. Det är redan dålig lönsamhet i branschen och effekten av en sådan här skatt är livsfarlig, säger Anders Åkesson.



Motståndarna till kilometerskatten ser också en fara i att mycket råvara blir kvar i skogen när transportkostnaderna ökar, och det är en råvara som man annars hade kunnat få ut bioenergi av, påpekar de.

– Detta är ett extremt tillväxtfientligt förslag som får motsatt effekt och dränerar branschen. Man slår ihjäl kon, säger Anders Åkesson.

Varje dygn körs 12 000 kubikmeter råvara till Södras kombinat i Mönsterås från ett medelavstånd på elva mil.

Ett 60-tal åkerier med 180 lastbilar anlitas. Därutöver går det sex tåg i veckan.

– Det är omöjligt för oss att ta in mer via järnvägen. Vi måste ta det med lastbilar från skogen, säger Magnus Krantz och nämner att man arbetar på andra sätt för miljön, till exempel genom att utbilda lastbilsförare i miljövänligare körsätt och försöker få effektivare transporter.

– Förslaget drabbar Mönsterås synnerligen hårt eftersom vi har så stor sysselsättning som har bäring mot skogsindustrin, säger Ann Petersson och Roland Åkesson.

Det är inte bara åkerierna och deras kunder som måste hantera de ökade kostnaderna. De nämner bland annat lastbilstillverkare och underleverantörer som riskerar att drabbas hårt.