Visa endast rubriker

Ny färjelinje senast 2012

Ägandet av hamnbolaget i Oskarshamn planeras att breddas inför en satsning på en godsfärja till Ventspils i Lettland.

Förutom kommunen är Regionförbunden i Jönköping och Kalmar på väg in som ägare, liksom flera företag. Huvudägare förblir dock Oskarshamns kommun.
Under förra veckan var Oskarshamn Hamn AB på besök hos näringsdepartementet för att presentera sina idéer för att få igång en godskorridor mellan Oskarshamn, Nässjö, Jönköping och Göteborg för att samla gods till färjelinjen.
– Nu har vi satt en bortre gräns för när godsfärjan ska vara igång. Det ska ha hänt senast förste januari 2012. Men vi är beredda att starta med en gång bara godset finns, säger affärsutvecklare Anders Sjöblom vid Oskarshamn Hamn AB.
– Bland annat för vi diskussioner med Rederi AB Gotland, gotlandsbolaget. Men det finns fler intressenter.
Gotlänningarna planerar själva att dra igång en färjelinje mellan Slite, Ösel i Estland och Ventspils i Lettland till sommaren. Gotland arbetar på en modell där de kan bli ett färjenav i Östersjön.
Inför besöket hos näringsdepartementet har förberedelser gjort med hamnarna i Västervik och Kalmar.
– Problemet är att vi alltid har konkurrerat. Det har inneburit att vi alla lagt mer energi på att bli största hamn i Småland istället för att få en större regional hamn.
– Det fungerar inte om vi ska komma framåt med den här satsningen. Oskarshamn har förutsättningarna att bli en regional hamn genom att fartygen med stort djupgående kan gå in här, berättar Anders Sjöblom.
Därför presenterades hamnarna specialiserade åt olika håll.
– Vi står inför stora utmaningar. Vi vet att mycket gods från den här delen ska nå Moskva, men vi måste kunna samla upp allt för att få underlag till linjen.
– Mardrömmen är att Göteborgs hamn hinner före och att allt ska landtransporteras dit för att sedan med båt föras till Ventspils. Det blir stora fördyringar för företagen.
– Redan idag transporteras gods från Småland som körs till Danmark för vidare transport till Baltikum, berättar Anders Sjöblom.
Oskarshamns hamn har svår konkurrens av Karlshamn och Norrköpings hamnar. Även i Skåne görs stora ansträngningar för trafik österut. Karlshamn har framgångsrikt arbetat med EU-stöd.
– Vi var mycket tydliga att tala om för departementet att vi inte är ute efter EU-stöd utan godset ska bära upp vår linje, säger Anders Sjöblom.
– Det ligger en stor utmaning i att få företagen att ställa om sina godsflöden.