Visa endast rubriker

Nio frågor till Mats Jonasson om glaskrisen

GLASRIKETS KRIS. Glasriket anses vara ett av landets starkaste varumärken - och definitivt ett starkt besöksmål för sommarturismen. Frågan är nu hur Glasriket påverkas av den pågående lågkonjunkturen.



Hur ser framtiden ut för Glasriket?

- Branschen, glasbruksbesökarna, börsmäklarna - alla tycks nu agera som om lågkonjunkturen består för all framtid. Likadant när det är uppåt, då agerar alla som om det aldrig kommer att inträffa någon svacka. Just nu är det jobbigt, men det kommer att vända. Vi för vår del har faktiskt ökat försäljningen av konstglas, säger han.

Vad tror du lågkonjunkturen får för konsekvenser för Glasriket som turistmål?

- Svårt att säga. Förra året sa man at bensinen var så dyr att folk inte skulle ha råd att besöka Glasriket. Nu är bensinen billig. Vad det har för betydelse...ja, det får vi se. Om Glasriket i stort kan man väl säga att man inte ska vara rädd för förändringar, bara det inte sker för snabbt.

Hur går det för Målerås glasbruk i lågkonjunkturen?

- Den som påstår att vi inte märker av nedgången talar inte sanning. Visst är det kämpigt. Förra året minskade vi en del på personalen och släckte en stor ugn. Samtidigt tände vi upp två mindre ugnar för att bli lite mer flexibla. Just nu arbetar vid med resultatet för 2008. Det pekar mot en liten vinst.

Påverkas Målerås glasbruk av de neddragningar som sker vid Orrefors Kosta Boda?

- Inte produktionsmässigt, men möjligen på annat sätt. Orrefors Kosta Boda är det stora dragloket. Om neddragningarna skapar en negativ känsla, att det inte är lika attraktivt att besöka Glasriket - då är det klart att det påverkar oss också.

Vad kan de enskilda bruken göra för att vända en negativ trend?

- Jag vet inte om det finns någon riktigt bra medicin. Och finns det en sådan så borde den antagligen ha gjorts för länge sedan. Talar man om konstglas och produktutveckling vill jag påstå att det mesta ännu är ogjort. Vi, bruken, måste fortsätta vara aktiva. Att ta fram nyheter, och marknadsföra dem rätt, är jätteviktigt. Här tror jag att det finns möjligheter också för små bruk och studiohyttor.

Hur då?

- Jo, många av dem som jobbar i mindre hyttor är ofta riktigt hantverksskickliga. De har ofta börjat vid något av de större bruken och fått lära sig grunderna. Är man skicklig klarar man sig bättre.

Finns det något hot mot Glasriket, förutom lågkonjunkturen?

- När energikostnader och alla andra kostnader stiger tvingas vi höja priserna. Till slut, är jag rädd, slår man i taket. Att det finns färre försäljningsställen idag ute i världen jämfört med för tio år sedan ser jag också som oroväckande.

Kommer varumärket Glasriket att ha en stark ställning i framtiden?

- Det hoppas jag, naturligtvis. Glasriket är ett dragplåster för hela vår region.

Hur tror du besöksmålet Glasriket kan utvecklas?

- Turismen är, vad jag vet, fortfarande en expanderande bransch. Om vi sköter våra kort rätt så tror jag nog att vi som är verksamma här kan göra något bra av situationen, men då krävs antagligen samverkan med andra aktörer när det gäller boende och andra attraktioner här. Marknadsföringen av Glasriket måste ha starkt fokus på just glaset - det kan inte nog betonas.