Visa endast rubriker

Man fick fängelse för hot

Det blev fängelsestraff för en av de två unga män som förra hösten hotade en homosexuell man i Färjestaden.

De inblandade stötte i september ihop vid en pizzeria på Storgatan. De två männen gjorde inget för att dölja vad de ansåg om bögar utan antydde att de var beredda att ta till våld. Vi ses på halvelvabussen, ska de bland annat ha sagt i hotfulla ordalag.

På tisdagen fälldes de båda ölänningarna av Kalmar tingsrätt för olaga hot. 20-åringen dömdes till två månaders fängelse och hans kamrat fick villkorlig dom och samhällstjänst. Domstolen såg extra allvarligt på att brottet riktats mot en persons sexuella läggning.