Visa endast rubriker

Många konsumenter vill ha rådgivning

Konsumentvägledningen i Nybro behandlade under fjolåret 241 ärenden från invånare i Torsås kommun.

Det är ungefär lika många ärenden som året innan. Den övervägande delen av frågorna kunde klaras av med svar på telefon av handläggare Kerstin Rydh. Det handlade mest om frågor kring boende, fordon, hemelektronik, telefoni, internet och resor.
Sedan 2004 köper Torsås konsumentverksamheten av Nybro kommun. Enligt avtalet har invånarna i vår kommun tillgång till sex timmars telefontid per vecka. Konsumentvägledningen är även tillgänglig för bokade besök när kontoret är bemannat.
– Många frågor kan besvaras direkt, men om ärendet kräver ytterligare handläggning så tar det i genomsnitt tre till fyra dagar eller i undantagsfall längre tid, påtalar Kerstin Rydh i verksamhetsberättelsen för fjolåret.
Även en del säljande företag i kommunen tar numera kontakt med konsumentvägledningen för att få svar på frågor som exempelvis berör aktuell konsumentlagstiftning.
Antalet förebyggande rådgivningar var 47 under 2009. Här dominerar konsumenträtt och allmän ekonomi. Reklamationerna uppgick till 194. Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, tog beslut i fem ärenden, fördelat på motor och el från konsumenter i Torsås kommun.