Mån, 2010-04-19 10:30
I fyra veckor fick en kvinna i 80-årsåldern klara sig utan sitt trygghetslarm på grund av en trasig telekabel.
Trygghetslarmet förutsätter att den fast teleförbindelsen fungerar. Är telelinjen död fungerar heller inte larmet.
– Visst är det här ett problem, medger äldreomsorgens områdeschef, Ann-Gret Sillén.
Men hon påpekar också att hemtjänsten inte kan göra då mycket åt trasiga teleledningar:
– Vi kan bara trycka på för att om möjligt få felet avhjälpt snabbare.
Istället för att tjata på telereparatörer tittar äldreomsorgen på vad som kan göras i varje enskilt fall för att kompensera bortfallet av larmet.
– Det vi kan göra i varje enskilt fall är att utöka insatserna. Ibland behövs mer insatser, ibland inte, säger hon.
Ibland har vårdtagarna egen mobiltelefon. Det ger hemtjänsten möjligheten att ringa vårdtagaren och kolla att allt är i sin ordning. En del vårdtagare har anhöriga som regelbundet besöker dem. Några har hjälpsamma och omtänksamma grannar som håller ett vakande öga och kan slå larm om det skulle behövas.
Men för vårdtagare utan mobiltelefon, anhöriga i närheten eller hjälpsamma grannar kan det bli frågan om utökade insatser.
Just nu är det ovanligt många telefel. Tjällossning och smältvatten orsakar kabelfel. Enligt den senaste driftinformationen från Telia har reparatörerna totalt 232 anmälda fel i Kalmar län att ta itu med. 60 av felen finns i Oskarshamns kommun.
Men enligt Ann-Gret Sillén verkar kabelfelen inte ha slagit ut en massa trygghetslarm.
– Jag har inte fått in några rapporter om att det skulle vara några större problem med trygghetslarmen, säger hon.