Visa endast rubriker

Klubbkörningarna orsakar irritation

Det är de återkommande klubbkörningarna på Emmaboda flygbana som är de mest störande, men en anställd person som är närvarande vid alla körningar och som kan nås av de närboende kan stoppa fordon som väsnas för mycket.


Detta framstod som kärnan i det välbesökta möte som på torsdagskvällen hölls i kommunhuset mellan kommunen och förlaget Albinsson & Sjöberg och personer som bor nära den omdiskuterade flygbanan i Skuteryd. Det tycks som om merparten av de närboende tycker att satsningen på flygbanan, som drivs av Albinsson & Sjöberg i samverkan med kommunen, är något att satsa vidare på.
- Det är klubbkörningarna under sommarhalvåret som stör. Ibland spolieras hela helger och större hänsyn måste tas under bland annat älgjakten, sa fastighetsägaren Lars Carlsson.
Kommunalrådet Ann-Marie Fagerström (S) poängterade att kommunledningen tror mycket på flygbanan som ett sätt att utveckla kommunen. Albinsson & Sjöberg redovisade vilka intäkter man under fjolåret hade från verksamheten och påvisade också hur mycket pengar som företag i kommunen tjänar under endagsarrangemanget En dag på Strippen i maj - drygt 280 000 kronor.
Men det är alltså inte de publikdragande arrangemangen som är problemet, utan klubbkörningarna. Särskilt besvärande har detta varit under 2008, och en namninsamling har genomförts för att tydliggöra missnöjet med för höga ljudnivåer och närmare 140 personer har skrivit på.
Förslag på att anställa en person som på plats ansvarar för alla klubbkörningar framlades. När ett fordon väsnas för mycket, eller när närboende hör av sig till denna person om för mycket buller, avbryts körningen.
- Det är samma princip som under Emmabodafestivalen, sa Ann-Marie Fagerström gillande.
- Hädanefter ska en sådan person alltid finnas på plats under klubbkörningar, sa motorförlagets vd Stig Sjöberg.