Visa endast rubriker

Ökad förlust för flygplatsen i Kalmar

Finansiell oro och tuffare tider för flyget slog hårt mot Kalmar Airport under förra året. Förlusten steg från 737000 kronor 2008 till nästan 2,5 miljoner.

Det har nu gått drygt tre år sedan den tidigare statliga flygplatsen blev kommunal. De samlade underskotten efter avskrivningar under perioden uppgår till 7,7 miljoner kronor.
– För en flygplats av Kalmars storlek får ägarna räkna med att skjuta till pengar på samma sätt som man gör till andra allmänna kommunikationer. Det skulle krävas en halv miljon passagerare för att få ekonomin att gå ihop. Vi nådde förra året drygt 150000, säger flygplatschef Hans Hjertonsson.
Omsättning för Kalmar Airport AB under 2009 stannade på knappt 29 miljoner, 1,2 miljoner mer än året innan. Samtidigt ökade dock rörelsekostnaderna, främst för personalen, vilket påverkade rörelseresultatet negativt.
Vid bildandet av det nya kommunala bolaget 1 januari 2007 lämnade staten en grundplåt på 13 miljoner kronor. De pengarna har hittills räckt för att driva verksamheten utan ytterligare tillskott från ägaren. Tidpunkten då kommunen och regionförbundet måste börja skjuta till medel närmar sig dock, betonar Hans Hjertonsson.
– Men jag anser det vara fel att enbart titta på boksluten. Då är det lätt att glömma bort flygplatsens betydelse för regionen. Snabba kommunikationer är en förutsättning för näringslivet, vilket inte minst det faktum att 70 procent av alla våra resenärer är företagsresande, säger han.
Om 2009 på grund av olika orsaker blev sämre än förväntat finns tecken på att innevarande år blir bättre.
I maj använde 15833 resenärer Kalmar Airport, 13,9 procent fler än motsvarande period 2009.
Resandet förväntas dessutom öka ytterligare när SAS från och med den 1 september går från 32 till 44 avgångar i veckan mellan Kalmar och Arlanda.
– Det är en viktig händelse som innebär att SAS befäster sin närvaro i Kalmarregionen, säger Hans Hjertonsson.