Visa endast rubriker

Jas-plan nära krock över Nybro

En olustig känsla från stridpiloten och ett systemstöd i det andra planet hindrade ett passagerarplan från Avitrans och en Jas 39 Gripen att vara sekunder från att kollidera i nordöstra Nybro den 3 oktober 2007

– Det var en allvarlig incident därför att planen befann sig nära och hastigheten var hög. I sådana lägen handlar det om sekunder, säger Agne Widholm, utredare på Statens Haverikommission.
Den 3 oktober 2007 strax före nio på morgonen befann sig ett Jas 39 Gripen på väg mot Ronneby. Samtidigt var Avitrans AB:s passagerarplan, en Saab 340 med plats för 34 personer, på väg till Bromma.
Jasplanet befann sig på flightlevel 160 (16 000 fot) och Saabplanet på FL 150. 8.41 hör den ensamma piloten i Jas ett meddelande till ett annat passagerarplan att öka sin FL till 150. Under några minuter begår piloten misstaget att sjunka till 155 men då får piloten en olustig känsla och begärde en dubbelkoll av flygledaren om att han var klarerad till FL 150. Då får Jaspiloten ordern att stiga men avbröt då han såg att piloten redan var nere på FL 148.
I passagerarplanet fick de två piloterna en indikering på deras TCAS, ett system som känner av andra flygplan, att ett annat plan närmade sig dem med hög fart. När planen fick syn på varandra var det 1260 meter horisontellt och 30 meter vertikalt i mellan dem. Jasplanet steg då till snabbt till FL 160. Samtidigt gav det andra planets system order om att stiga 700-800 fot men omedelbart kom en kontraorder om att återgå till FL 150.
– När det gäller skuldfrågan pekar vi inte ut piloten i Jasplanet. Vi har skickat vår rapport till Försvarsmakten där vi anmärker på bristande rutiner bland annat när det gäller deras metodik för att säkerställa att klareringar uppfattas rätt och följs. Sedan har vi framfört en önskan om att Försvarsmakten skaffar TCAS till sina plan, säger Agne Widholm.