Visa endast rubriker

Ingen information vid tågförseningar

Personalen på SJ-tåget hade ingen information att ge till passagerare om anslutningsbussar eller andra anslutningar.
Orsak?
Det var upptaget i Stockholm.

Som vi kunde berätta i måndagstidningen fick ett 50-tal tågresenärer vänta på järnvägsstationen i Emmaboda för att ta sig till Nybro på lördagskvällen.
Det tog fem timmar för Åse Magnusson att åka från Kalmar till Växjö.
Hon hörde hur konduktören försökte få kontakt med trafikcentralen i Stockholm.
– Han fick inget svar i Stockholm och var verkligen upprörd. Han frågade kollegor om de visste något annat nummer han kunde ringa för att få någon information men där var det upptaget.
Från SJ har man förståelse för resenärer som inte kommer fram men säger att det ofta är svårt för dem att se hela bilden.
– Sitter man fast i exempelvis Emmaboda och Nybro tänker man inte på allt runtomkring som ska funka. Då undrar man bara varför de inte tänker på mig. Under helgen har trycket på trafikcentralen var högre än någonsin. Därför var det svårt att nå fram dit, säger Sven-Ingvar Håkansson, presskommunikatör på SJ.
Han beklagar att kunderna har fått vänta och medger att bristen på information sätter tågpersonalen i en svår situation.
– Det är klart att personalen blir pressad. Men det ligger i jobbets natur att kunna ta hand om kunder och ändå täcka upp bakåt i ledet.